Har fått silvervittring

Inne i föreningsstugan fanns den här älgklockan.

Inne i föreningsstugan fanns den här älgklockan.

Var och sköt på älgbanan häromdagen. Visserligen ska älgjaktlaget ha ett gemensamt skjuttillfälle senare i augusti, men jag fick ett läge att göra det redan nu. Dessutom skadar det ju aldrig att träna.

Det blir ju inte så ofta man får tillfälle att träna på älgbanan med rörlig älg. Det är ett större arrangemang, fler människor som måste vara med, fler apparater som ska igång innan man kan köra. Visst vore det toppen om man bara kunde åka själv till banan och slå igång älgen?

Nåväl, nu var det dags. Jag gick in i kuren. På den här banan fick man skjuta alla fyra skott på stillastående älg först. Jag känner mig hyfsat trygg med den biten, särskilt som skytte- och vapengurun Leif Schmidt hjälpt mig skjuta in bössan. Siktar jag bara där jag ska, och avfyrar lugnt och fint så sitter också skottet där det ska. Det gick bra. Jag fick 5.1, 5.1, 5 och 4.

Så här såg det ut. Ibland rätt illa. Ibland rätt okej. Blandad kompott.

Så här såg det ut. Ibland rätt illa. Ibland rätt okej. Blandad kompott.

Sedan var det dags för löpande älg. Inte min starka sida. Jag håller ofta på och happlar och försöker glida framför älgen med lagom framförhållning och sen skjuta. Går sällan så bra. Efter ett tag bytte jag taktik. Jag började bakifrån, jagade ikapp älgen och sköt när jag var i jämnhöjd med halsen och skäggtofsen. Då gick det bättre.

Men det märktes att jag var otränad. Jag orkade inte hålla fokus genom alla fyra skott i serien. Någon dipp fick jag alltid. Ni kan se resultatet på tavlan här ovan. Det gjorde att det stannade vid ett bronsmärke.

Hmm, surt. Jag var rätt nära silver. Och gissa om jag fått smak för guld? Det SKA gå. Någon gång i alla fall. =)

6 tankar om “Har fått silvervittring

  1. Man behöver träna en hel del på älgbanan. Vår bana öppnar snart för kulskytte. Vi ska ju gå kuljaktstigar i aug så vi behöver få lite skott på banan innan.
    Stillastående är ju inte så svårt men löpande krävs ju lite mer av. Inget som jag heller grejar på en löpa.

    • Hej Majsan
      Tack för din kommentar. Roligt med kuljaktstigar. Jo, jag ska göra fler träningstillfällen. Nu när jag vet att det finns brons, silver och guldmärken blev det ju lite prestige =)

  2. Bra skjutet Susanne! Du har knappt varit på en älgbana i ditt liv, men klara godkänt på en gång! Grattis! Och så har du ju bara en löpande serie på minst 13 poäng kvar, så har du ditt silvermärke klart! Ser fram emot att få gratulera dig till ditt silvermärke, så fort som möjligt.

    • Tack Leif, jo det är ganska lätträknat hittills de gånger jag skjutit på löpande älg. Kul att jag var hyfsat nära ett silvermärke! Det ska jag sikta på härnäst =)

  3. Hej Susanne,

    jag vet inte om du vill ha tips eller om det verkar besservissaktigt men…
    och jag vet ju inte heller hur du håller bössan eller hur du gör för att följa älgen när du skjuter på banan…

    När jag var ny jägare så tipsade min far mig om att det är lätt att man gör rörelsen för att följa älgen med axlarna och att det blir jobbigare och svårare att röra sig i rätt fart och hålla höjden med älgen om man gör så. Om man istället försöker hålla armarna och geväret fixerat och sedan roterar med höften så får man en mer ”stabil” rörelse och behöver inte jaga omkring med siktet för att hinna med älgen och göra ett bra skott.
    Man behöver ”bara” justera lite för att sikta in sig på älgen.

    Det har fungerat utmärkt för mig att tänka så, men det kanske du redan har koll på och kanske även har ett bättre knep. Bara ett tips att pröva om det inte fungerar på skyttebanan med det du redan vet…

    Lycka till med jakten!

    • Det har du nog rätt i, att jag borde bli bättre på att göra vridningen i höften i stället för i armarna. Ska försöka tänka på det nästa gång. Tack för ditt engagemang. 🙂

Lämna en kommentar