Galten var gammal – det var ett fel …

Jägarbeviset, där det visserligen fortfarande fattas godkända skjutprov, firades med tårta.

Usch, vad jag hade gruvat mig för den här söndagen. Det kändes värre än på skoltiden, då hade man ju prov var och varannan dag. När jag satte mig i bilen och körde till Långviken för att göra jägarexamens teoriprov var jag riktigt nervös.

Proven delades ut,  sen var det bara att börja. 70 frågor skulle besvaras, och jag fick som mest ha 10 fel för att det skulle bli godkänt. Första frågorna gick rätt bra. Sedan vände jag blad och då var det dags för några bilder. Bland annat en bild på en älg med frågan om vad det var för älg. Kviga, ung tjur, kalv eller äldre tjur. Mn första tanke var att det var en kviga för huvudet var så långt. Så jag kryssade det och fortsatte. Lite senare var det en bild på ett vildsvin. Var det en gammal galt, en ettårig galt, en sugga eller en kulting. Det syntes tydligtpå puckeln på ryggen och penseln under magen att det var en galt. Men hur gammal? Han hade små betar. Hur var det nu? Fick de betar först vid typ tre års ålder eller växte de med åren och var små först och blev större sen? Jag funderade länge. Och kryssade till slut för alternativet att det var en ettårig galt. Fel!

Sedan kom frågor om fåglar, jag kunde med ganska stor säkerhet säga att en var en ringduva och en annan var en kricka. Vad man kan lära sig! Det här hade jag aldrig fixat för några månader sedan.

När jag var klar gick jag igenom frågorna igen. Kollade extra på några som jag ringat in som jag kände mig osäker på. Som den där älgen. Var det verkligen en kviga? Huvudet var långt. Ena bakbenet stod i vägen så man inte kunde se om det fanns någon snorre där under magen eller inte. Hakskägget var inte stort, bara några fjun. Hmm. Så plötsligt såg jag att det stack upp små knölar i pannan på älgen. Det måste vara hornanlag eller? Alltså en ung tjur. Jag suddade och ändrade till ung tjur. Fel!

Sedan lämnade jag in det till provexaminatorn. Först av alla faktiskt. Sedan fick vi vänta rätt länge på att han rättade och sedan gick igenom varje prov med varje elev. Och eftersom jag lämnat in först hamnade jag typ sist i högen. Nåja, var svaret positivt kunde jag vänta läääänge.

– Susanne! ropade han och det var bara att gå dit.

Jag hade bara tre fel! Det var inte illa. Ett fel på älgen som var en kviga trots allt (man SKA gå på första intrycket!), ett fel på galten som var gammal och inte ung. Den tredje frågan löd: om du just skjutit på en pinntjur som rusat iväg och sedan får syn på en ko med kalv, vad gör du? Jag kryssade för alternativet att jag skulle avstå skott eftersom jag ännu inte var säker på att pinntjuren fallit av skottet. Det VAR ju rätt det också, men rättast var att svara att jag skulle avstå skott för att man inte skjuter mer än ett djur per pass. Nåja, det var ju inte hela världen. Jag hade ju klarat teoriprovet med råge. Gud så skönt!

Jag har ju haft som förhållningsorder på mig själv att jag inte får läsa andra böcker och tidningar än Jägarexamenboken förrän jag klarat teoriprovet. Jag har köpt flera trevliga, intressanta böcker men bara lagt dem på hög. Nu får jag äntligen läsa dem! =)

Kommentera

