Vilket vapen skulle du välja?

Baikal – är det något att satsa på?

I natt drömde jag om vapen igen. Börjar bli en intressant vana. Denna natt var det Baikal för hela slanten. Jag har ju senaste tiden varit inställd på att jag ska köpa en ny Classic halvautomat som min första hagelbössa. Men efter att ha läst på lite mer inser jag att den verkar ha ett rätt skamfilat rykte. Roligare kan man säkert ha än att bråka med en trilskande bössa. Eller har du andra erfarenheter?

Jag har fått provskjuta en del med en Baikal, vanlig hagelbössa med två hanar, inget halvautomatiskt alls. Första smällarna tyckte jag var rätt tuffa och det är därför jag tänkt att halvautomat måste ju vara rätt trevligt. Men det verkar också vara lite mer pyssel och vapenvård på dessa. Är inte så säker på att den biten kommer att vara min favoritsysselsättning. Och numera är inte rekylen så farlig längre.

Har fått nys om en farbror som tänkt lägga av med jakt och gärna vill sälja alla sina bössor och vapenskåp i ett paket. Han har en Baikal hagelbock, en kombibössa och en älgstudsare, tror någon av dessa var av märket Tikka. (Ni ser – jag är verkligen insatt … ) Skulle det vara idé att nappa på detta tror ni? Vapenskåpet väger mindre än 150 kilo men har skruvats fast med en bult i golvet. Är det fortfarande okej regelmässigt?

Läste en kommentar på ett forum att man gott kan skaffa ett billigt, äldre vapen som första vapen och köra med det ett tag till dess man fått mer erfarenhet och VET vad man vill ha. Lät väldigt klokt. Precis som att skaffa hund. Hur lätt är det för en som inte vet något om hundar att skaffa rätt hundras? Säkert lika lätt som det är för mig som inte ens skjutit med luftpistol att veta om det är Beretta, Merkel, Benelli eller Classic jag ska ha. Är nog så stolt att jag kunde rabbla upp dessa märken, men ni ska inte tro att jag på något vis kan ge er någon utförligare info om respektive vapen. Så ni som varit med längre än jag – hjälp mig. Berätta vad ni fått för erfarenheter. Vad bör jag akta mig för? Hur bör jag tänka?

I helgen ska jag grunna vidare på detta. Dessutom ska vi skjuta skarpt för första gången med jägarkursen. Och så ska jag förhoppningsvis på bäverjakt! Om detta berättar jag mer om efter helgen. Så kika gärna in igen!

12 thoughts on “Vilket vapen skulle du välja?

    • Tack Ingela! Kör ni båda ”oautomatiskt”? (Hi hi vilket konstigt ord, men du hajar kanske). Har hört att de är väldigt driftsäkra och rätt stryktåliga. Är det rimligt att betala typ 1 300-1 500 för en beggad Baikal hagelbock?

  1. Gällande ditt förra inlägg så är det ju väldigt viktigt att bössan passar dig som hand i handske, annars är det mycket svårare att skjuta bra. Jag började ta jägarexamen 1997 och gjorde då all teori + grundprovet för kulvapen. Hagelskyttet gick fatalt dåligt, jag träffade inte en duva… så jag la ner projektet då och så fick det vara. 2001 när Martin tog sin jägarexamen följde jag med när de skulle övningsskjuta. Deras ledare tyckte att jag också skulle skjuta så jag gjorde det. Och vilken dröm! Den bössan jag fick låna då passade mig så himla bra och jag träffade måååånga duvor 🙂 så enormt bra det kändes!
    Sen blev det ändå inte att jag gjorde något skjutprov då, jag skulle nog ha gjort det kan man tycka så här i efterhand. Så jag har fortfarande inte gjort hagelprovet samt klass 1 provet. Får väl se om/när jag gör det.
    Jag följer mest bara med på jakten som sällskap då jag älskar det sen jag var liten flicka. Har alltid .22 WMR som jag jagade med, en bössa som också passade mig utmärkt. Jag har min baikalbock hos min pappa, den fick jag efter min pappas kusins pappa när han gick bort. Har dock mest skjutit med pappas baikalbock som jag gillar väldigt mycket! 🙂

    • Tack för din kommentar. Vad intressant! Jo, i alla böcker och sånt står det att det viktigaste för att skjuta bra är att bössan passar. Men ändå får man inte ha kolvhöjare eller andra finesser på skjutprovet, eller halvautomat. Lite knasigt om det nu är så viktigt att bössan ska passa.
      Jag måste säga att den Baikal jag fått öva med har inte varit min bästa kompis. Kolven är för låg och själva träffområdet är väldigt begränsat fastän det inte är någon choke i. Hoppas ändå att det kommer att löna sig på skjutprovet att jag tränat med en sådan ”otillåtande” bössa som inte gett mig träff förrän det varit precis på.
      Men jag tänker att om jag köper en egen Baikal kan jag ju korta kolven, höja kolven och andra saker som gör att vi blir mer samspelta =)
      Hoppas du tar tag i detta med skjutproven och får hela jägarexamen klart. Skulle nog vara skönt. Om du måste göra om teorin och det andra kan du nog friska upp det ganska snabbt. Kunskapen ligger där och väntar … =)

      • Jo precis, när du köper dig en egen kan du ju laborera så den passar dig bra 🙂
        Såg att det blev lite galet i det jag skrev, skulle stå 1991 då jag började med jägarexamen. Och sen skulle det stå att jag har alltid varit med min pappa på jakt och sen att jag ett tag hade en .22 WMR som jag jagade med 🙂 Nog ska jag göra klart alla prov, vi får se när andan faller på 🙂

  2. Jag tycker att paketet låter helt OK om du får det till ett bra pris. Sedan kan du ju alltid byta och komplettera efter eget tycke och smak framigenom. Vissa av oss byter ofta vapen, bara för att det är kul, andra håller fast vid samma vapen år ut och år in.
    Jag hade en Baikal förut men tyckte den var i tyngsta laget så jag bytte den mot en Tikka som inte var lättare men som var bättre stockad för min kropp. Funderar på att skaffa en lätt sida/sida i kal 16 eller 20 för fågeljakten som komplement.

    • Hej Leif, jättetack för din kommentar! Jag uppskattar väldigt att få stöd i detta beslut. Som du säger: sen kan man alltid byta och komplettera =)

  3. Hittade hit genom Loellas blogg! 🙂

    6 § Ett skåp som utan vapen har en vikt som understiger 150 kg ska vara
    förankrat i byggnadsstommen. Ett sådant skåp kan som alternativ till förankring förses med tyngder så att vikten 150 kg uppnås.

    Vi har ett skåp vars vikt understiger 150 kg men som i övriga fall är godkänt. (tjocklek på plåt, lås och dyl)
    Detta har vi löst genom tunna blyplattor inne i skåpet så skåpets vikt utan vapen överstiger 150 kg och är då godkänt att förvara vapen i. Så slipper man bulta tänker jag 🙂

    Va kul att du börjat jaga! Måste kika in här fler gånger! Min jägartid kommer nog när barnen är större.. 🙂

    • Hej Maria. Vad roligt att du hittat hit! =) Bra tips det där om att lägga in blyplattor i skåpet så slipper man bulta och skruva och sådant, precis en sådan grej jag grunnat på hur bökigt det skulle bli!
      Jägartid när barnen blivit större: Jo, lite så blir det ju. Hade tänkt att jag skulle vänta med jägarexamen och vorstehinköp till dess jag åtminstone blivit 40, som en 40-årskrisgrej .. =) (tre år kvar) Då skulle ju också minstingen ha hunnit bli sju år. Men kom på att om jag tar jägarexamen nu och även en vorsteh inom en snar framtid då är jag ju liksom mer redo när jag fyller 40 =)
      Hur gamla är dina barn? Vad brukar du helst jaga?

  4. Väldigt smart tänka så! Då kan man ju krisa med gott samvete! 😉 hihi.
    Jag har tänkt ta jägarexamen när barnen är större och man har mer tid, just nu är ju minstingarna 2 och 3 år, Alva är ju självgående (snart 13 fyllda)
    Fredric jagar mest fågel och småvilt, har ingen hund nu som jobbar före skott men en Breton är på tapeten när minstingen Emil har passerat 4 (tror de blir de franska linjerna då de säger att de passar bäst för den skogsjakten Fredric håller på med, är aldrig i fjällen) Neo, vår jaktgolden, duger bra just nu för det lilla som blir jagat och fungerar ibland som stötande även fast han inte jobbar som en riktig fågelhund. Men vi hinner kanske ändra oss, det vet man ju aldrig! 🙂
    Så, om jag ska ha nåt älgkött i frysen får jag snällt jaga dem själva då Fredric tycker det är aptråkigt sitta på älgpass! 🙂 Man är ju olika!

    • Hej Maria
      Kul att höra av dig. Om ni är sugen på breton så rekommenderar jag Lena och Mikael Boholm i Långviken. Ibland har de kullar, men utöver det så är de säkert en bra källa till insatt info om rasen och individer. Men ni kanske redan känner till dem?
      Aptråkigt att sitta på älgpass … jo, jag är rädd att jag tycker det jag med. Men man måste ju testa först. Och annars kanske man kan gå med hund och driva älg mot passkyttar istället så får man i alla fall röra på sig lite =)

Kommentera

