Varför jagar ni?

Fågel, fisk eller mittemellan? Vilket känns bäst att välja?

Jag har länge dragits med ett moraliskt dilemma. Vilket kött kan man äta med gott samvete? Ska jag välja den danska eller svenska fläskfilén? Hjärtat vill en sak, men plånboken knorrar. Jag har sett dokumentärer om hur djur har det i många andra länder som upprört. Men ibland har de det inte alltför bra ens i Sverige. Försökte bli vegetarian ett tag men höll på att hungra ihjäl – bönor är inte roligt och quorn smakar typ papp.

Jag tänkte att jag blir en etisk vegetarian istället. Jag äter djur som har haft det bra fram tills att det helt plötsligt blivit slut. Tänk er en älg som strosat runt i skogen i flera år, betat, parat sig, tagit dagen som den kom. Och så plötsligt en dag smäller det till och det är över. Tänk er en röding som simmat runt, upptäckt världen och en dag ser något intressant och hugger till.

Köpte fisk från affären, men vänta hur bra har de egentligen haft det? Jag har sett flera filmer där man lassar upp nät och bara häller över alla fiskar i en annan balja där de får ligga och kippa med sina munnar till dess det är slut. Förstår att det skulle vara enormt opraktiskt och olönsamt att sitta och knocka alla med en klubba eller bryta nacken av dem, men personligen äter jag hellre en sådan fisk.

”Svenska kycklingar födda och uppvuxna på fria ytor i enlighet med Guldfågelns djuromsorgsprogram”. Säkert rätt okej. Men jämfört med en järpe så …

Köpte älg- och viltskav också. Men efter det var det typ slut på förslag. Frågade runt bland de enstaka jägare jag kände om jag kunde få köpa älgkött eller så … men så klart, alla ville ha det själv. Så jag la ned det etiska projektet. Försökte undvika att se de hemska dokumentärerna om hur djuren har det under sin levnad fram till slakt. Stoppade huvudet i sanden helt enkelt och åt kött utan att försöka fundera så mycket.

Men tankarna hann ifatt. Och problemet kvarstod. Hur ska jag få tag på kött som jag kan äta med gott samvete? Jag måste helt enkelt bli jägare själv! Skaffa min egen frys med godsaker från naturen där jag med ro i själ och hjärta kan plocka för mig något och laga till. Längtar, längtar till den dagen! Då blir det kalas!

Tänker du som jag? Eller var det andra orsaker som gjorde att du ville bli jägare? Berätta!

7 thoughts on “Varför jagar ni?

  1. Mina orsaker till att jaga är att det är intresse jag fått efter min pappa, jag älskar upplevelserna, spänningen och äventyren med jakten. Som t.ex. när hunden skäller ett rungande ståndskall på fågel eller älg, det är en underbar upplevelse! 🙂 Att få bra kött är absolut en stor fördel med jakten men inget som är en prioriet direkt. Men visst är det bland det bästa man kan äta och jag äter helst älgkött 🙂 och tjäder, orre, hare osv. Det är väldigt sällan vi köper kött faktiskt eftersom vi får bra med älgkött varje år genom jakten. Dock köper vi kotletter ibland, speciellt sommartid då det är så gott att grilla både fläskkotletter och karrékotletter. Sen tycker jag att om jakten går rätt till så är det en väldigt bra viltvård, både för t.ex. älgstammen, björnstammen eller vad man vill och för skogen som tar mycket stryk om det finns alldeles för mycket vilt…

  2. Känner igen dilemmat. I vårt hushåll äter vi primärt två sorters kött. Vilt och lamm. Och båda är lokalt producerade. Lammen har nog aldrig befunnit sig mer än på sin höjd 1 km från den frysbox i vilken de hamnar innan de tillagas. Sedan äter vi lite charkvaror och korvar som jag inte kan tillverka själv på ett sätt som faller barnen i smaken. Jag har ingen mal som gör köttet lika obefintligt som det i falukorv. Jag har inte heller några grisar just nu så bacon och skinka får vi köpa.

    Men godast är nog vilt, och med lite tur så har vi en jaktbar stam av vildsvin inom ett år. Tecknen finns där i alla fall…. Och då skall jag ta mig fan lära mig att göra egen bacon!

    • Så härligt att du har lammen så nära, måste kännas skönt att veta var de har varit. Vildsvin ja, jo det funderar jag också på att jaga. Fast vi har inga i mina trakter så då får jag nog söka mig söderut. Några tips på var?

      • Jag skulle tro att det roligaste upplägget för vildsvinsjakt skulle vara en utbytesjakt med någon jägare från Götaland. Låt säga att du har toppfågeljakt eller kanske ripjakt att erbjuda så lär du kunna hitta bra vildsvinsjakt i utbyte. Och förhoppningsvis lära känna nya intressanta jägare i samma veva…..

      • Nej, jag har inte gjort så ännu för det känns lite som att jag inte har så mycket att erbjuda. Men det kanske är jag som lider av jante…. Men vi får väl se framöver om jag vågar släppa in respektive besöka någon långväga gäst…..

Kommentera

