Det ska bli spännande att smaka gås

Är kanadagås gott? Har du ett recept du vill dela med dig av?

Är kanadagås gott? Har du ett recept du vill dela med dig av?

Jag är på en resa till Kalmar. Jag har varit här förr och var full av förväntan när jag reste. För här har våren hunnit mycket längre. Ja, det är snudd på sommar här. Det är det inte hemma i Skellefteå.

Det bästa är att jag får åka hit en vecka och lukta, njuta och se på allt somrigt och sedan åka hem och vänta några veckor till, och sedan får jag den möjligheten igen. Våren två gånger! Lovely!

Här är fåglarna mycket mer orädda också. Kanadagässen makar på sig motvilligt när man går förbi, svanarna glider bara en bit ut, duvorna hoar i träden och kråkorna pillar med saker i vassen.

Jag går runt och längtar. Snart ska jag och ”mitt skjutgalna gamla finger” få sätta igång och försöka få dessa på kornet. Ja, inte svanarna då om än det torde innebär rätt mycket mat på ett bräde. Men gässen och duvorna ska bli intressant. Helst förstås ripor, järpar, orrar och tjädrar. Men däremellan kommer det att duga fint med duvor och kanadagäss.

Jag har aldrig ätit kanadagås. Är det gott? Tänker att det är som kalkon ungefär, eller? Någon som till och med har något trevligt recept att bjuda på?

Testar att googla lite på detta och hittar ett intressant svar på Jaktsidan:  ”En som jag jagar med hävdar att kanadagås skall kokas med en knytnävs-stor sten i grytan. När stenen är mjuk så är gåsen färdig …”

Lät ju lite oroväckande. Men längre ned i ett annat inlägg läser jag: ”Ungfågel är att föredra. Vuxna blir torra, trådiga och sega.”

Okej, helst ungfågel alltså. Hur ser man att en kanadagås är ung? Hänger jeansen nere på halva rumpan eller?

2 thoughts on “Det ska bli spännande att smaka gås

  1. Ett säkert kännetecken, speciellt hos unggäss av kvinnokön, är att de är lite omständiga på morgonkvisten, skriker åt mamma gås att de inte har någon bra skrud att ta på sig, suckar åt pappa när han får sin korta tid att putsa sina fjädrar. Sen kan det vara så att den unga gåsen letar något som finns framför näsan på dem alt. att den ställer tusen frågor/krav om att deras bästa gåskompis MÅSTE få komma och hälsa på efter gåsskolan. Ett igenkänningstecken är annars att den unga gåsen plockar fram allt i gåsboet och gås bananas när pappa gås hämtar en kvarglömd ICA Maxi-påse för att städa/slänga bort allt. Ett mindre vanligt kännetecken, fastän det förekommer, är att unggåsen lyssnar på mamma och pappa gås och dessutom är snäll med sina yngre gåssyskon. Så är det.

Kommentera

