Emil sköt älgtjuren – sedan utbröt stort tumult

Emil Olofsson med sin finsk spets Stumpan. 

Emil Olofsson, i Avaborg utanför Burträsk, har hållit på med jakt ända sedan han var liten grabb. När han gick i högstadiet gjorde han något som han väldigt sällan gjort förut – öppnade en bok. Men det är klart, det var ju Jägarexamenboken!

1. När började du jaga?

– Jag minns inte riktigt när jag började följa med ut men jag var ju inte alltför stor. Till en början följde jag med på älgjakten någon gång då och då och satt på pass med farsan, en av mina morbröder och morfar. Jägarexamen tog jag när jag gick i högstadiet på elevens val och det var väl inget märkvärdigt, förutom att det var väl en av få gånger under skoltiden man öppnade en bok =)

2. Vad för sorts jakt brukar du helst ägna dig åt? 

– Småviltsjakten tycker jag är den roligaste jakten. Den är fri – upp till var och en. Man kommer och går som man vill. Tycker personligen att fågeljakt med trädskällare är roligast men det är inte fel att sitta att passa på bäver eller rådjur ibland.

3. Berätta hur en vanlig jaktdag kan se ut.

– Det blir relativt tidiga mornar och oftast rätt nära där jag bor. Jag har bara en jakthund, finsk spetsen, som är ämnad till skogsfågel i huvudsak. Men på kvällarna går jag gärna i vadarstövlarna och stryker längs vasskanterna i sjön nedanför där jag bor i hoppet om en gräsand eller två.

4. Vad är det viktigaste för att du ska tycka att det har varit en lyckad jaktdag?

– Det är att hunden har kämpat tappert och gärna att man har fått se något djur så det blir lite spänning. Men det är ju inte alltid det lyckas fastän det skäller.

5. Berätta om ditt bästa jaktminne.

– Det är mycket som man tycker har varit kul. Som första älgen blev ju något tumultartat, hur ska man beskriva den historien? Det var första dagen för mig själv med egen bössa i Svarttjärn. Hade suttigt och huttrat mig igenom dagen på lite olika pass. När det var dags för sista svängen i skogen innan kvällen så fick jag en lott som det stod ”Sjöpasset” på. Visste inte riktigt var det var men fick en liten beskrivning på ett ungefär så jag knatade och gick men mitt i allt stannade Martin med sin bil och pekade var jag skulle gå.

Och visst det var ju en sjö alldeles bredvid passet. Solen sken och jag hade det väldigt bekvämt. Efter en liten stund hör jag hur en älg lockar men sikten var väl inget att hurra över.

Men efter en liten stund brakade det till och det kom en ko med dubbel kalv springandes med en tjur hack i häl. Tjuren saktade in en aning och jag tryckte av och fick se hela ekipaget rusa rakt in i en dunge med ungskog. Sedan vände älgarna, sprang ut från dungen och kom rakt emot mig. Tjuren verkade helt obekymrad över skottet. Den sprang som satan och vek av bara en liten bit från passet och tog sig till grannlagets mark. Jag ringde min morbror som är hundförare och berättade att jag troligen hade skadeskjutit en tjur. Jag beskrev var dom sprang men han förstod inte riktigt var jag satt. Efter en stund så kom han knatande med hunden i koppel och såg paff ut och undrade varför jag satt där jag satt. ”Men det här är väl Sjöpasset?” frågade jag.  ”Jo, det är det gamla Sjöpasset. Det nya är där borta” sa han och pekade.

Hur som helst så gick vi till platsen där jag sköt på älgen. Hunden tog spåret och gick rakt in i dungen och där låg tjuren! Så det var två tjurar som liksom bytte av varann i flykten i dungen. På den andra sidan dungen var det nya passet som det var tänkt att jag skulle ha suttit i =)

6. Vilken jakt skulle du vilja testa om du fick möjlighet?

– Jag skulle gärna prova björn- och vildsvinsjakt med drivande och ställande hundar. Det skulle vara riktigt kul och spännande att prova på.

7. Är det något djur du INTE vill jaga?

– Nej, inte som jag kan komma på nu.

8. Vilket skulle vara ditt drömvapen?

– Det skulle ha varit kul att äga en kombibössa med utbytbara pipor till exempel Krieghoff eller Merkel.

9. Vad gör du när du inte jagar?

– Lite allt möjligt; fiske, draghundar, umgås med nära och kära.

Fakta: 

Namn: Emil Olofsson

Ålder: 28 år

Bor: Avaborg, Burträsk.

Familj, inklusive djur: Singel, ensamstående med 13 hundar varav 1 finnspets, resterande är alaskan huskies.

6 thoughts on “Emil sköt älgtjuren – sedan utbröt stort tumult

Kommentera

