1 200 kronor kostade polisbesöket

Baikal – det blev en sådan i alla fall!

Jag har efter mycket velande bestämt mig. Jag satsar på gamla, begagnade vapen den första tiden.

Fick nämligen kontakt med en farbror som beslutat sig för att sluta jaga. Och han sa att om jag köpte alla hans tre vapen, plus vapenskåpet, skulle det bli ett trevligt paketpris.

Från början var jag skeptisk. Var mest sugen att köpa en ny halvautomatisk bössa. Men för de pengarna som jag kunde få EN ny hagelbössa kunde jag hos denna farbror finna TRE vapen och ETT vapenskåp.

Det var en Bajkal hagelbössa, en Tikka kombibössa och en Tikka älgstudsare samt ett vapenskåp som rymmer fem vapen. Och ju mer jag tänkte på det, desto mer insåg jag att jag skulle nog få användning av alla vapnen. Kombibössan kan jag till exempel skjuta toppfågel eller bäver med, eller så kan sambon skjuta hagel med den – under uppsiktsjakt av mig förstås, he he!

Och älgstudsaren är ju bra att synas med under älgjakten – om jag nu får vara med någonstans. Sedan om jag verkligen har ”stake” nog att skjuta en älg får vi se, men det ser i alla fall mer seriöst ut om jag kommer med en älgstudsare till älgjakten än en hagelbössa …

Hos polisen. Med alla papper i ordning, tror jag …

Så som sagt, nu har jag bestämt mig. Jag köper de där tre vapnen och skåpet, för under 5 000 kronor. Så idag var jag till min lokala polisstation med mitt jägarexamensbevis i ena handen och farbrorns vapenlicenser i den andra. Sedan fick jag fylla i ett rätt omfattande formulär, och lyckades nog skriva in rätt om alla kalibrar, piplängder, vapentyper och licensnummer – puh!

Avslutningsvis fick jag betala licensavgift – förstås. Hade ingen aning om vad jag skulle vänta mig i pris. Det var 700 kronor för första vapnet och sedan 250 per vapen för de andra två. Nu återstår bara att vänta. Handläggningstiden är 4–6 veckor. Tur jag ansökte i tid!

Men hörni, vad tror ni om mitt beslut? Har jag gjort bort mig eller har jag gjort ett bra val? Vad hade ni själva i vapenskåpet från början? Och vad har ni nu? Kommentera här nedan, efter att ni röstat! =)

8 thoughts on “1 200 kronor kostade polisbesöket

  1. Hoppas bössorna passar dig bra, det är ju det absolut viktigaste utöver att de fungerar bra också. Tror du gjort en bra affär där. Sen kan du köpa nya vapen om du känner att du vill det när du hunnit jaga ett tag och vet vad du vill 🙂
    Martin har köpt alla sina vapen begagnade och de har inte varit något fel på dem. Inte behöver man en splitter ny och svindyr bössa för att kunna jaga, som sagt att vapnet passar skytten är det viktigaste för att kunna skjuta bra.

    • Tack Ingela! Jo, med vapen verkar åldern inte spela så stor roll. Visst hade det varit skönt med något halvautomatiskt, men det får jag unna mig senare, kanske i 40-årspresent =)
      Och som du säger, viktigast är att vapnet passar mig. Det får jag testa fram nu, och blir det inte bra kan man alltid såga av kolven lite eller så.

    • Viktig observation att vapnen skall passa skytten. Gör de inte det så kan man oftast anpassa dem. Kanske korta en kolv eller pipa, höja kolvkammen eller sätta en ljuddämpare på studsaren. Helt beroende på vad som behövs i förhållande till den egna kroppen.

      • Jo, därför känns det bra att köpa sådana här träkolvar – de går bra att såga i om man behöver. Fast egentligen tycker jag att de svarta bössorna är snyggare =)

  2. Låter som en kalasbra början tycker jag. Baikalen är ett OK bruksvapen om än lite tungt. Tikka har alltid gjort väldigt bra vapen, men man blir ju lite nyfiken på kalibrarna. Baikalen är givetvis en 12-a. Tikkorna, ja vad kan det vara. Studsaren borde vara en älgjaktskaliber kanske 6,5×55? De kostar inte sällan 5000 kr begagnade beroende på modell och skick. Kombin, hmm, har den utanpåliggande hanar eller ej? Med tanke på var du bor skulle jag gissa på en kombi med kulpipa i klass 2, antagligen en bössa för toppfågeljakt. Brukar vara bra precision i dem. Men frågan är om det är en m70k, m77k (som jag har) eller en 412…. I klass 2 brukar de kosta från 2000 upp till sisådär 5000. Godkända skåp kostar från 3000 och uppåt.

    Jag skulle tro att du står dig länge på dessa vapen. Det är en djäkligt robust förstagarderob. Komplettera med en 22LR för mängdträning och vinterjakt på ripa på fjället så saknar du nog egentligen ingenting…. Om du skjuter mycket hagel kommer du iofs att vilja byta baikalen mot en smidigare bössa så småningom. Kanske blir det läge att byta lite sikten men det hänger ju på vad som sitter på bössorna idag.

    Hur som helst. Det låter som om du gjort ett mycket bra köp. Jag antar att den gamla farbrorn är nöjd att slippa behöva leta efter en köpare, vilket kan vara lite jobbigt ibland. Då får vi bara hoppas att din vapenhandläggare är snabbare än min brukar vara (6-8 veckor), samt att du fick med alla relevanta uppgifter i ansökan. Annars får du väl ett telefonsamtal eller brev vilken dag som helst med begäran om komplettering.

    • Skönt att höra Leif =) Jo, Baikalen är 12 kaliber, en bock med dubbelhane, lite krångligt men jag har lyckats lära mig på en kompis Baikal. Kombibössan hade hagel 12 kaliber och kula för ex vis toppfågel 5,7×43, och som du gissade var älgstudsaren 6,5×55. Bra jobbat! =)
      Jo, jag tror jag tjänade på att det blev ett enkelt avslut för säljaren. Nåja, det har ju som sagt inte gått igenom än, vet ju inte vad jag kan ”falla” på för vapnen har ju ganska skilda användingsområden vilket gör att det motiverar att jag behöver alla tre. Och så vitt jag vet är mitt kriminalregister blankt … =)

      • De fyra första vapnen behöver man inte motivera, det är först för vapen 5 å 6 som det behövs motivering.
        Bra norrlandsgarderob avseende kalibrarna. Kanske kan det vara bra med något kraftigare om du tänker dig björnjakt i framtiden men annars klarar du dig länge på det du nu skaffar.
        Jag hade inga problem att få vapenlicenser trots tidigare fängelsedom för totalvägran. Givetvis hade det varit svårare om det varit ett våldsbrott eller nakotika…..

Kommentera

