Nu kan ni kalla mig arrendator

Snart älgjägare …

Sedan jag började med det här med jakt är det så mycket som bara faller på plats. Det är ungefär som när jag blev journalist. Jag gick på universitetet ett år för att förbättra oddsen och sökte sedan. Fick komma på tester och intervju – och kom in. På sista dagen av min andra långa praktik blev jag erbjuden en graviditetsvikariat på lokaltidningen Norran i stan där jag bor! Hoppade av journalistutbildningen sju veckor innan den var klar. Men det står i mitt betyg ”avslutade utbildningen på grund av erhållen anställning”. Ser inte så dumt ut det heller.

Så har det varit med jakten också – hittills i alla fall. Teoriprovet gick bra, skjutproven likaså. Jag har just nu en licensförfrågan inne hos polisen för tre vapen som jag hoppas går vägen (se tidigare blogginlägg). Och så har jag funderat på var jag skulle kunna få jaga älg. Ville ju helst vara här i byn Yttervik, men skulle det gå? Äger ju ingen mark, mer än närmsta tomten.

Men då var det en granne som sa ” du kan få arrendera av mig”! Alltså, bara så där!? Ja, visst – en liten baktanke hade ju markägaren – han ville ju ha en del av min andel älgkött då förstås. Men ändå, att allt bara faller på plats!

Så nu har jag skrivit på papperen. Nu är jag arrendator till 50 hektar mark. Har varit och lämnat papperen till jaktledaren i byn så ska han ta upp det med styrelsen så får vi se om jag blir godkänd. Är redan kallad till en ”ny-i-jaktlaget-träff” dagen efter midsommar så det ser lovande ut hoppas jag.

Sen återstår att se om jag klarar att skjuta en älg. De är ju så fina, imponerande och pampiga. Skogens konung ni vet.

Men också så väldigt goda! Och skinnet skulle jag gärna vilja ha i vår nya grillkåta som vi planerar att köpa in för Rascal Huskies för att göra det lite mysigare för gästerna i vinter. Och så gärna en liten trevlig älgkrona som pryder ingången … =)

Passar också på att berätta att jag har en ny månadens intervju på gång. Den kommer att läggas ut på midsommarafton. Hoppas ni vill kika in då och läsa om när Lilian, som nyutexaminerad jägare, fick en ripa levererad av vovven – en ripa som inte var död. Hur hon gjorde för att avsluta ripans tid på jorden får ni veta då …

6 thoughts on “Nu kan ni kalla mig arrendator

    • Ja, en skön och lite ovan känsla. Vill gärna tolka det som att det är meningen … men det kan bara vara lite flax ett tag, som man får ”tillbaka” motsatsen av senare … Jämvikt du vet =)

  1. Grattis, vad skönt att det löste sig!! Då är det bara invänta den spännande hösten! 🙂 Ser fram emot att läsa om alla dina jaktäventyr! 🙂

Kommentera

