Bara fem rutiga skjortor?

Jag har varit på mitt allra första jaktmöte. Vi som är nya i jaktlaget ska nämligen visa upp oss i byagården så de andra vet vilka vi är.

Det var spännande att åka på mötet. Vad skulle jag vänta mig? Bara en massa Tretorn-stövlar och rutiga flanellskjortor? Skulle det vara en typisk ”gubbig” jargong och jag skulle bara vilja vända i dörren?

Jaktledaren Anders Dahlin såg mig så fort jag stoppat näsan innanför dörren, sa till de andra ”Det här är Susanne, kom och sätt dig här bredvid mig”. Snyggt. Bra början.

Jag satte mig och studerade gänget. Många äldre herrar, några runt medelåldern och så två män i min ålder (som också nog är medelålder, men YNGRE medelålder), varav jag redan kände den ena.

Glada miner. Älgjaktlaget verkar vara ett trevligt och glatt gäng.

Bara för kul kollade jag om min fördom stämde, den om de rutiga skjortorna. Ganska bra ändå. Av elva på plats hade fem rutig skjorta. Vågade inte kolla under bordet och se om någon hade Tretorn-stövlar, men det blir väl bättre läge, och säkert också mer passande att bära, till själva älgjakten.

Jag var enda tjejen på plats, men det var visst en till med, och eventuellt också en till. Bra, då blir det inte så himla märkvärdigt.

Ägnade stor del av mötet åt att lyssna och försöka lära. Men låg kilometervis efter när de pratade gamla minnen … Här ett urval av hittills obegripliga citat som kanske är fullt begripliga efter min första jakthöst:

– Den älgen sprang över Pärskläppen. (Och var ligger Pärskläppen?)

– Och sen for han in på Hannes lägda. (Jaha, och var ligger den?)

– Men en annan såg vi borti Jonberget. (Jaså där, var ligger det berget måntro)

Alltså, jag HAR rört mig en hel del här i terrängen. Men jag har ju ännu inga tydliga namn på platserna. Många är bara mina egna påhittade för att familjen ska begripa var jag har varit och gått.

Men nu får jag lära mig vad platserna heter på älgjaktsspråk, ett helt nytt språk! Gud vad jag ska snacka nästa år när vi har samma möte! Ska slänga mig med en massa insatta termer om berg, lägdor och holmar.

Sen kom snacket in på hur mycket älg det var på 80-talet. Då kunde jaktlaget som då bestod av cirka 20 man fälla 26 älgar.

Anders Dahlin. En rak och tydlig jaktledare.

– Det sprang älgar överallt. Vi hade fulla slakteriet. Och när man äntligen kom hem stod det åtta älgar på gården, berättar Anders Dahlin.

Han är som sagt jaktledare i laget. En tydlig man som har koll på läget. Blir jättebra, det kommer jag att behöva =)

Han upplyste bland annat om att vi kommer att ha gemensam skjutövning i Bureå den 18 augusti. Tre serier ska vi skjuta, sen är det inte så noga hur vi träffar.

– Men alla ska få tillfälle att lufta bössan, sa Dahlin.

Huga, vad nervös jag kommer att vara. Ska absolut åka dit några gånger före och tjuvträna … OM jag nu får besked från Polisen snart om att jag får min licens.

Gott med smörgåstårta. Och jag slapp disken!

Sen avslutades mötet med smörgåstårta. När vi ätit klart tog Anders Dahlin till orda.

– Och sen tar du disken va, Susanne?

Jag bara log. Och han harklade sig fort och förklarade att det fanns diskmaskin och han skulle minsann gå hit och tömma den sen, så det skulle jag inte behöva göra. Bra, det verkar vara ordning på grabbarna.

Har ni några liknande erfarenheter? Hur var det att komma in i laget, eller i andra sammanhang? Vad tror ni – stämmer min fördom om rutiga skjortor? (Kanske måste jag skaffa en jag med?)

6 thoughts on “Bara fem rutiga skjortor?

  1. I vårat jaktlag är det endast en som brukar ha rutigt på sig 🙂 angående att komma in i laget har det inte varit några problem för Martin eller de andra som kommit som nya 🙂 man känner hela gänget och det är sån härlig och bra gemenskap eftersom alla känner varandra ganska väl 🙂 iom att det är ett litet byalag blir det ju så då många är uppvuxna tillsammans osv… Själv är jag ju uppvuxen i gänget så att säga iom att min morfar, min pappa, mina morbröder och min ena farbror jagat där hela sina liv typ 🙂

    • Det är nog skönt att ha haft flera generationer före som berett väg .. =) I mitt fall är det inte så, ingen i min familj har jagat förr. Men det är ganska bra ändå, man får komma in i jaktlaget som ett ”vitt blad” och skapa sin egen plats och identitet.
      Bara en som har rutigt!? Har de ingen koll på modet i ditt jaktlag? =)))

  2. Själva platsbeskrivningen känner jag igen till fullo. Trots att jag är uppvuxen i byn så har jag inte den blekaste om ställena de pratar om. Trots att jag förmodligen gått och cyklat där.

  3. Ha ha, ja jag var med i ett älgjaktlag förut och ända sedan dess har jag funderat på att skriva en bok just kring alla namn på ställen, speciellt myrar…det roliga är ju att det ofta finns en mer eller mindre logisk historia bakom namnen 🙂 Jag var ensam i tjej i jaktlaget och ganska ung, jag fick kämpa en del för att inte särbehandlas, för att verkligen få ta i lika mycket som alla andra. Mycket irriterande att det ska vara så men det blir bättre med tiden. Nu jagar jag som sagt bara småvilt, jag klarar inte riktigt av att sitta stilla så älgjakt är inget för mig och jag har ju dessutom ingen älghund men jag har dock sådan tur att jag får köpa älgkött varje år annars skulle jag nog behöva fundera över detta igen 🙂

    • Hej Mona
      Kul höra av dig, tror minsann vi får läge att träffas på ett bröllop på lördag =)
      Intressant det där du skriver om att särbehandlas. De försöker vara gentlemän men det blir mest bara irriterande, eller hur?
      Tycker mig ha sett lite av den varan redan: ”Vi ska följa dig ut till passet” ”Du ska få ha någon med dig” osv. Bra för all del att de inte vill att jag ska råka gå och sätta mig på fel ställe, nu när alla platser heter så konstigt. Men samtidigt funderar man om de verkligen ”pjåskar” lika mycket med en ny manlig medlem i jaktlaget? Jag vill ju få sitta själv på mitt pass och njuta av lugnet och stillheten, inte ha en sällskapsherre vid min sida … =) Men det borde väl även de inse är slöseri med reurser så jag tror nog att jag får klara mig lite själv också =)

Kommentera

