Tre blivande bästisar?

Här är de – mina tre första vapen någonsin.

Nu är det klart! Polisen betror mig om att äga tre vapen och har skickat licenser till mig. Så häromdagen tog jag släpet och åkte till en äldre herre vid namn Bengt. Av honom skulle jag få köpa en älgstudsare (Tikka 6,5×55), en kombibössa (Tikka 12/222), en hagelbössa (Baikal 12) och ett vapenskåp – därav släpet.

Hagel. Snart ska jag åka iväg och öva på skjutbanan.

Vapenskåpets tyngd var något jag hade funderat på. Kanske bäst att be en stor, stark karl om hjälp. Frågade en kompis, Micke, som hjälpte oss när vi flyttade och då kunde bära hela soffan under ena armen själv – typ. En riktig sådan där brummelbjörn ni vet. Men han var upptagen.

Däremot erbjöd sig hans sambo Malin att hjälpa till. Kanske inte riktigt lika stor, men nästan lika stark – mest på grund av hur hon tänker. Inget fjoll här inte, inget linda hårslingan runt fingret och säga ”Nä, det där är inget för tjejer och TÄNK om jag bryter en nagel …” Tvärtom. Tack för det!

Ett nytt mål. Det känns kul att kolla i kikarsiktet. Tänk den dan jag ser en riktig älg i siktet …

Så i ett huj var vapenskåpet på släpet med hjälp av Malin, hennes pappa Göran och vapenägaren Bengt, bössorna inpackade i bilen och pengar överlämnade. Det var med en skön känsla jag rullade hemåt, ett stort steg i mitt lilla liv.

Sedan monterade jag och sambon in vapenskåpet och jag ställde in vapnen och betraktade verket. Läckert. Nu ska jag skynda mig att bli medlem i Bureås skyttegille så jag får träna på deras skjutbanor. Det gäller att träna mycket så att vapnen blir mina bästisar. Då blir det så mycket roligare där ute i jaktmarken …

Hur var det för er när ni köpte er första bössa? Var det en speciell känsla? Och visst är det härligt när även tjejer erbjuder sig att flytta vapenskåp och inte skyller på att nagellacket håller på att torka?

8 thoughts on “Tre blivande bästisar?

  1. jo nog kan jag det. hoppas att du även får tillgång till lerduve kastaren dom har där =). men ska jag höra med en jobbar kompis om han vill sälja lite billig övnings amunition??

    • Jo, det verkar vara en riktigt avancerat elektrisk kastare. De verkar ha byggt upp så det ska vara regelmässigt för skeet-tävlingar eller vad det nu heter …
      Billig övningsammunition? Till Baikalen? Eller studsaren? Tja, låter bra. Bara det inte är något hopkok som exploderar … =)

  2. Härligt!! Nu är det bara att panga på!! 😀
    Jag har alltid varit en ”killtjej” och det tror jag är en stor fördel många gånger, att man inte är rädd för att ta i osv… oavsett vad det gäller 🙂
    Jag minns min första bössa, kändes så härligt för den passade mig som handen i handsken och jag trivdes otroligt bra med den 🙂 sålde den dock när jag slutade gå med bössa p g a ryggen :-/

    • Tack Ingela för din kommentar. Jo, visst är det så mycket roligare att vara lite ”tuff” och inte pjåska så mycket. Då får man ju vara med på så mycket mer =)
      Synd att du blev tvungen att sälja bössan. Ingen chans att ryggen blir bättre någon gång i framtiden?
      Jag håller på och försöker öva anläggning med Baikalen men nog tror jag att kolven är för låg. Skulle nog sitta bra med en sådan där kolvförhöjare som man kan trä på … men jag åker och tränar några ggr så får vi se om vi blir sams utan en sån. Med älgstudsaren och kombibössan känns det bra.

      • Jaa precis!! 🙂
        Ryggen är ju mycket mycket bättre nu än vad den var förut, men bra blir den aldrig utan jag håller den ” i schack” genom min träning. Men som nu när jag knappt kunnat träna på hela vintern då man varit sjuk titt som tätt och bara hunnit träna nån enstaka gång emellanåt, samt denna jäkla pollenallergi som gjorde att jag hostade sönder nåt revben och inte kan träna styrketräning just nu så känner jag ju direkt att ryggen blir sämre 😦 tack och lov kan jag iaf vara ute och springa några rundor/vecka och träna kondition iaf. Hoppas snart kunna köra styrke ordentligt igen.

      • Så hurtig som du är kan det kanske gå att köpa en bössa igen. Jag har hört om tjejer som har problem med ryggen som köper halvautomatiska bössor med ”light”-utförande och det verkar funka. Så hoppas, hoppas =)
        Tror nog att jag satsar på en sådan för egen del senare. Kånka runt på mina stenåldersbössor vill jag nog inte göra hela livet … Men de passar finfint nu i a f.

Kommentera

