Finns det något djur du inte skulle skjuta på?

Nja, än har jag svårt att tro att jag skulle kunna skjuta en räv. Foto: Dan Andersson.

I mina ”Månadens intervjuer” brukar jag ställa en fråga om intervjupersonen skulle ha svårt att skjuta något särskilt djur, som är jaktbart förstås – inte fridlysta =). Det kan vara för att man tycker det är ett fint och extra värdefullt djur, eller något annat argument.

Som nybliven jägare, det kan alltså komma att ändras längre fram, har jag svårt att tänka mig jakt på djur som jag inte ska äta. Som räv till exempel. (Ett tack till Dan Andersson som lät mig låna rävbilden från hans jaktblogg Kvistabon´s jakt)

Visst – jag förstår att om jag knäpper en räv så ökar jag chanserna att fåglar, harar och rådjurskid överlever – sådana djur som jag gärna kan tänka mig att skjuta och äta senare. Men det känns så avigt … skjuta en räv och inte ens ta vara på skinnet. Nej, det får andra göra om de finner det roligt.

Sen skulle jag inte vilja skjuta björn – men mest för att jag är skraj för följderna om skottet inte sitter till hundra procent. Och inte varg – men om den attackerar mina hundar kommer jag inte att ha några problem att göra processen kort med den – varken varg eller björn.

Som nybliven jägare har jag också svårt att förstå jakt på noshörningar och liknande i andra länder. Jakt som bara går ut på att döda djuret, ta en trofé och sedan åka hem till Sverige igen. Hittade intressant information om detta på Kolmårdens blogg.

Ni får gärna ifrågasätta och vidga mina vyer. Berätta hur ni tänker. Var drar ni gränsen? Vad skjuter ni på – och inte? Och varför?

13 thoughts on “Finns det något djur du inte skulle skjuta på?

  1. Jag skulle inte skjuta på björn, av samma orsak som du, ska man skjuta på björn ska man vara 110% säker på att få in en dödlig träff direkt!
    Men precis som du skriver, skulle björn eller varg attackera mina hundar skulle jag inte tveka en sekund, då skjuter jag direkt!
    Jakten på noshörning mfl i de länderna är inte något jag heller skulle vilja vara med om, troféjakt är helt galet.
    Räven är väldigt fin men p g a allt den orsakar skulle jag absolut skjuta om jag fick chansen. Annars är det mest älg ,fågel & hare som lockar 🙂

    • Visst är det så Ingela, björnar vill man inte pricka i rumpan så de blir på dåligt humör … och sen vet jag inte om så många äter björn nu för tiden, det verkar ha blivit mindre? Och skjuta björnen bara för att stå bredvid och bli fotad med den – nja, inte lockar det än i alla fall. Men man vet aldrig, man är ju kvinna så man har ju all rätt att ändra sig framöver =)
      Angående räven kan det hända att jag ändrar mig och blir mer skjutvillig senare. Kanske om jag märker att den börjar vara och norpa alltför mycket av det goda som jag själv vill ”skörda” vid ett senare tillfälle …

  2. Jag var på bockjakt (rådjur) i södra Sverige då en get med två kid kom ut på lagom skjutavstånd, de var då som sagt inte tillåtna att skjuta men jag kunde ju observera dem en lång stund. De två kiden studsade runt och busade som små hundvalpar och sen dess skulle jag nog ha väldigt svårt att skjuta just sådana…det är ju dessutom väldigt lite mat på dem 🙂

  3. jag kan inte skjuta räv. Jag är ju uppvuxen med jakt och kommer bl a ihåg hur Pappa tanade rävskinnet (har tanan kvar faktiskt). Det ser ut som en hund, eller mitt barndomsminne av att jag lekte med en räv som var som en hund. BUnden vid en löplina och hade hundbur. Pappa gjorde jobb där som murare och jag var med och fördrev tiden med att leka med räven.
    Jag kan skjuta en skabbräv som kommer men då är det annat. Inte alltid jag MÅSTE skjuta när ett skjutbart djur kommer….

    • Ja det förstår jag Majsan att du har svårt att skjuta rävar om du som liten lekt med en. Du säger att du kommer ihåg hur din pappa tanade rävskinnet, är det när man drar det av räven?

  4. Ja det heter tana när man bereder rävskinnet. Man spänner upp det på en bräda, tanan som är spetsig i änden så att rävskinnet passar. Pappa samlade ihop rävskinnen som skjutits i trakten och sålde dem på skinnmarknaden i mars. Då fick man rätt bra betalt för skinnen. Idag har det ringa värde vad jag vet.

    • Tack Majsan för förtydligandet. Alltid roligt att få lära sig mer. Har tänkt att om jag lyckas fälla en älg skulle jag gärna vilja ta reda på skinnet. Men det verkar bli rätt omständligt. Som jag har fått höra blir det rätt dyrt att skicka till någon ”fabrik” som gör det, och andra menar att man kan göra det själv genom att salta och skrapa massor av gånger. Nog är jag beredd att jobba för det, men vet ju inte hur det ska göras. Det får ju gärna bli rätt … 😉

  5. Min målsättning är att det jag skjuter skall komma/vara till nytta.

    Att skjuta räv har jag inget problem med, dels skapar det nytta i form av mer annat vilt och dels tar jag generellt sett hand om skinnen, kroppen är bra att hänga upp till småfåglarna vintertid. Så nej, räven har jag inga problem att skjuta. För övrigt är ett av mina kommande projekt att göra en klassisk jaktväska med ansiktsmasken av en grävling på locket…. Då behöver jag lite grävlingar för att få tag på den perfekta masken…. Att jag har planer på att seriöst utforska grävlingens kulinariska potential är en annan anledning att skjuta dem. Detsamma gäller åtskilliga kråkfåglar.

    Jag tror snarare att det är i vissa situationer som jag kan få svårt att skjuta. Dels om de är skottmässigt svåra och dels om de är extra ”stämningsfyllda”. Artmässigt känner jag mig inte förhindrad att fälla något i den svenska jaktkalendern, däremot skulle jag gärna se att såväl säl som korp och skarv lades till! Skarv är för övrigt riktigt gott!

    • Tack Leif för din kommentar. Roligt att du tar hand om skinnet på räven, det skulle jag också vilja göra om jag sköt räv. Låter intressant med din jaktväska, när det väl blir av vill jag gärna se en bild av slutresultatet! =)
      Du berättar att du har svårt att skjuta i vissa situationer som är stämningsfyllda. Kan du berätta om ett sådant tillfälle?

      • Tja, en fin sensommarkväll (efter 15 augusti) händer det att jag håller inne skott även på lämpliga råbockar för att inte förstöra den stämning som kan råda vid ett sådant tillfälle. Det är vad jag rent spontant kom på men det finns givetvis en uppsjö situationer som av olika anledningar känns för bra för att friden skall störas av ett skott.

      • Det blir nog bilder på en rakborste av grävlinghår innan det kommer bilder på en väska, för en rakborste har jag trots allt både gjort och fotat. Så håll ögonen på min blogg så får vi se när jag orkar blogga om det.

Kommentera

