Alla förutsättningar att bli bättre

Tog med familjen till Jaktgården. Det är en jaktbutik som även har olika kurser, till exempel den jägarexamenskurs som jag har gått där.

Pistolskytte. Dottern Lovisa testade att skjuta med både luftgevär, slangbella och på bilden luftpistol.

Nu hade butiken Öppet hus med allehanda aktiviteter utomhus, flera skjutsstationer med luftgevär, luftpistol, slangbella och liknande. Kul, hela familjen kunde vara med och skjuta. Och vi var ungefär lika dåliga allihop …

Sedan trängde vi oss in i butiken och tittade på en massa intressanta saker. Jag köpte två saker jag tänkt köpa länge – en egen lerduvekastare och en låda lerduvor till. Illgröna lerduvor valde jag, till sonens förtret som hade sett lerduvor i hans favoritfärg gul. Men jag förklarade att jag bara skulle skjuta sönder dem och då skulle det väl vara sorgligt om jag valde gula, vilket han höll med om =)

12 thoughts on “Alla förutsättningar att bli bättre

  1. Kul! Då kan du börja öva på allvar på hemmaplan nu då!

    Men jag tycker nog att du borde fundera över att köpa en bössa i 22LR. Framför allt för mängdträning i kulskytte men även för att ha ifall du skulle få för dig att jaga ripa på vintern eller kanske bisam. En bössa i 22LR borde varje jägare få köpa och ha utan att den räknas in i vapengarderoben, så viktig tycker jag att den är för jägarkårens skytteförmåga!

    • Jo, Leif något sådant skulle vara kul att ha. Men jag har ju min kombibössa där kulan passar ganska bra till bäver och toppfågeljakt. Däremot har jag inget kikarsikte på den än … och det är ju bara ett skott per gång. Så visst, det skulle vara roligt med en sådan senare. Jag verkar ju ha en köpare till min gamla Baikal nu också så då finns det ju plats, både fysiskt och enl polisens bestämmelser, med en bössa till utan att behöva motivera den på ngt särskilt vis. Däremot blev ju hela familjen peppade vid Öppet hus på Jaktgården och vill ha luftgevär nu. Det är ett skitroligt, och enkelt, sätt att få mycket skjutträning =)

      • Det brådskar ju inte med en 22-a och du har redan ett väldigt fullt vapenskåp med tanke på när du tog din examen…. Och ett luftgevär som man tränar flitigt med är bättre en en 22.-a i skåpet alla dagar i veckan.

  2. Vad roligt med en sådan dag för hela familjen! 🙂 Kul att ha egen kastare, det har inte vi men det finns en i min pappas föräldrahem som vi brukar låna 🙂

    • Jo du Ingela, jag monterade ju ihop den där kastaren igår. Egentligen var det ju inte så svårt, men jag krånglade till det lite ändå. Och sen när jag äntligen var klar så skulle jag ”bara testa lite” att jag fått ihop den rätt och att själva kastsvingen funkade. Så jag drog tillbaka den med handen och sen när jag fått tillbaka den tänkte jag, hur gör jag nu? Så jag släppte efter lite igen och ”svisch” sprättade fjädern till och jag fick ett skärsår vid ena pekfingret. Inte så farligt, men en lagom påminnelse om att hålla sina kroppsdelar borta från den där när den kastar …

      • Ajdå, ja man får passa sig! Hoppas det läker ihop snabbt.
        Skjuta lerduvor är verkligen roligt! 🙂 längesen vi sköt det nu då Martins hagelbössa är trasig. Vi har dock en hel kartong med duvor som väntar i garaget 🙂

  3. å vad jag väntar på licens så jag får hämta min fina bössa. Då kanske jag får tigga till mig några träningstimmar, om jag laddar kastaren åt dig och du åt mig… 😉

    • Så klart Therese! Och jag väntar ju också på licens för min halvautomatiska bössa nu. Inte lika fin som din skulle jag tro men mycket bättre än förr, nu kommer jag att se fram emot träningstillfällena =)

Kommentera

