Intresset som skapar glöd i ögonen

Vilken fascinerande värld jag är på väg in i – den här jaktvärlden! Här finns det verkligen hängivna anhängare!

Två gånger på kort tid har jag sett glöden – den glimmande låga av hängivenhet och totalt engagemang som bara kan speglas i en riktig jägares ögon.

Första gången var häromveckan. Jag var på besök hos en kvinna i byn för att hjälpa henne att klippa klorna på sin hund. På väg ut frågar jag som hastigast mannen i huset om han ska vara med på det gemensamma skyttet som älgjaktlaget ska ha i mitten på augusti.

Han är på väg in i vardagsrummet och stannar upp, svarar att han kanske inte har tid att skjuta just då, men ska lufta bössan senare. Sedan ser jag hur han liksom vaknar till liv, rätar på sig och börjar berätta om en händelse i älgjaktlaget i fjol. Sedan berättar han om en annan incident med grannjaktlaget. Nu börjar den där jägarlystern glimma i ögonen. Och senare berättar han om hur han fällde den älg vars krona nu pryder slakteriet i Yttervik.

Vid det här laget glöder hans ögon, suger sig fast vid mig i en önskan att få berätta mer. Hans fru försöker avrunda och summera, för hon tror att jag vill komma iväg. Och egentligen borde jag verkligen det, det står folk och väntar på mig, men jag vill höra mer – och jag vill inte att den där lystern ska slockna. Han får berätta lite till, men sedan måste jag dra mig tillbaka.

Andra gången var igår, på dotterns fotbollsmatch. Jag sitter i gräset bredvid en morfar till en av dotterns lagkompisar. Jag har pratat med honom förr, om väder och vind och spelet där ute på planen. Men nu kommer hans fru och lämnar över en gammal pointer till honom. Jag vaknar till.

– Är det där er hund? frågar jag.

– Jo, men hon är gammal nu, tio år, säger han.

– Jagar du med henne, undrar jag.

– Ja, men inte så mycket numera. Hon orkar bara en dag eller så, sedan är hon färdig.

Nu ser jag hur det börjar glimma till i mannens ögon. Ja, säkert i mina också! Nu jädrar connectar vi!

Han berättar att han funderar på en ny jakthund, och jag berättar att jag står på kö för en vorstehvalp. Sedan pratar vi på, totalt insnöade i vår värld. Dotterns match slutar och hon kommer och pustar ut bredvid mig, jag stryker henne över ryggen men fortsätter att lyssna. För nu glöder det. Nu är han inne i en berättelse om när han åkte skidor med en engelsk setter som han hade tidigare, och hur han kraschade i en grop. Han skrattar och hans fru kommer och försöker tala om att det är dags att åka hem nu. Men han hör knappt, utan fortsätter att berätta. Och jag lyssnar – helt fascinerad. Mycket av själva berättelsen men mest av hans hängivenhet, hans totala lycka när han minns allt skoj som han haft i skogen.

Sedan är det dags att bryta. Dottern vill hem och duscha. Mannens fru vill ha med sig honom och pointern hem. Men snart är det nog match igen, då ska jag sätta mig bredvid den där morfarn! =)

6 thoughts on “Intresset som skapar glöd i ögonen

  1. Åh ja, jaktberättelser kan man lyssna på i all evighet 🙂 och berätta sina egna! Det är så roligt att höra! 🙂
    Ja vi får ta och skjuta lite lerduvor ihop, jag har en hagelbössa hos min pappa i Kalix så jag kan ta den då 🙂

  2. Välkommen i gänget. Vi lägger vår mesta tid på hundarna, skytte och jakt…Fr 1 okt till sista jan är varje helg inbokad med vovvarna förutom det är älgjakt. Hoppas att vi skjuter fort fullt så vi kan ägna oss åt att träna/jaga med hundarna.

  3. Tack Majsan! Kul att höra. Jo, även jag lägger ned all möjlig tid som finns på slädhundarnas träning mellan september och april … så jag är van att prioritera bort annat … =) Det är också därför jag planerar att skaffa vorsteh för då kan den konditionstränas med slädhundarna och sedan kan jag träna jaktdressyr för sig. Det är bara synd att jobbet tar så mycket tid av fritiden 😉

Kommentera

