Fristående skytte – herrejisses så svårt

Stilla, stilla. Det är ju en fördel om man kan hålla bössan stilla innan man avfyrar ….

Tog med mig älgbössan till skjutbanan i Bureå idag. Jag ville öva på fristående skytte då jag fått signaler om att det är så vi ska göra på det gemensamma älgskyttet med älgjaktlaget nästa helg.

Laddade bössan och ställde mig i skjutställning, bara rätt upp och ned. 80 meter bort låg målet. Och nu började cirkusen. Herregud vad jag sladdrade med siktet runt målet. Helt omöjligt att hålla stilla.

Jag pustade ut, andades några lugnande andetag och placerade siktet lite ovanför målet för att kunna sjunka ned och sedan avfyra när jag var rätt på plats. Blev det bättre? Nej. Till slut blev jag less på mig själv och satte igång och avfyrade lite skott i alla fall. Gick fram och inspekterade tavlan. Tyckte mig se att något skott åtminstone träffat själva tavlan – men många av skotten verkade ha missat helt. Uselt. Rent av pinsamt.

Gick tillbaka och testade igen. Den här gången satte jag mig på huk och tog stöd med vänster armbåge mot knät. Nu gick det lite bättre, fick typ två träffar på tavlan men inte alls i mitten. Fortfarande uselt – för det var en stor tavla …

Blev sur och gick in i skjutstolen med bord och sandkudde som stöd. Avfyrade fyra skott. Sedan gick jag och inspekterade tavlan. Jag hade sedan tidigare markerat med svarta streck de skott som andra redan gjort och nu letade jag de nya som jag gjort nu. Hittade inga. Seriöst? Träffade jag inte ens tavlan med skjutstöd? Letade strax utanför tavlan men kunde inte se något hål som såg nytt ut. Av en slump gled blicken förbi mitten av tavlan. Där fanns tre hål! I tian och nian! Kunde det vara mina? Har fortfarande ingen aning. Jag kan ha missat att markera de där hålen redan från början, eller så VAR det verkligen mina hål! Det vore fantastiskt! Fast jag är skeptisk …

Ser ni de tre hålen i mitten? Kan de verkligen vara mina? Eller missade jag att markera dem innan jag sköt?

Men min poäng är: det är mycket tydligt att jag skjuter rätt hyfsat och med relativt bra precision när jag får ha stöd. Och att jag knappt kan träffa av en ladugårdsdörr inifrån om jag skjuter utan stöd! Så varför ska vi hålla på och rackla och skjuta utan stöd?

Visst, jag fattar att om jag skulle råka klanta mig på första skottet så krävs det att jag snabbt kan mantla om och sätta en ny kula i älgen när den springer – även om jag inte sitter i värsta perfekta skjutbänken. Men visst ska vi eftersträva att få stöd in i det längsta? Jag sätter mig hellre ned i en blötmyr och får stöd innan jag skjuter (som mitt skytte är just nu i alla fall) än att jag hasplar iväg ett skott som med stor sannolikhet skadeskjuter älgen – eller missar helt i bästa fall.

Nu blir det att öva. Det kommer att behövas många skott innan jag kan skjuta bra utan stöd.

Men visst vill jag bli bättre! Jag ska öva och öva. Men vilket sätt är det bästa sättet för att träna upp skyttet utan stöd? Nu får ni hjälpa mig med alla tips ni kan.

8 thoughts on “Fristående skytte – herrejisses så svårt

  1. Skjutkäpp är riktigt bra att ha, och de är tillåtna på de älgbanor jag besöker. Så jag tycker du skall ta och testa det. Man kan då antingen köpa en teleskopisk med klyka för ett par hundringar eller kanske ta en 2 m hasselstör som man får knipa fast med samma hand som greppar framstocken……

    Själv fick jag ett kvitto på hur mycket jag borde öva på stående skytte när jag gick en kuljaktstig idag…. Den var rolig men lite väl avslöjande. Å andra sidan använde jag en rätt grov bössa som jag inte skjutit så mycket med tidigare.

    • Tack Leif! Vi fick använda skjutkäpp när vi gjorde skjutprovet till jägarexamen och då gick det ju bra =) Men jag trodde att det ansågs lite tabu i alla fall. Nåja, jag struntar nog i om det anses ”fegt och fuskigt”. För med käpp träffar jag, utan kan jag träffa vad som helst … så det blir nog mindre pinsamt och riskfyllt om jag får använda käpp. Blev inspirerad av ditt svar och beställde en redan igår från Engelsons där de bara kostade 99 kronor just nu. Rimlig kostnad för att träffa rätt … =)

      • Vad bra, då är du redan bekant med sådana stöd. I mitt jaktlag är det de mest aktiva skyttarna som har insikt i sina begränsningar och använder skjutkäpp. De som skjuter minst och kanske skulle ha mest nytta av käpp struntar i det…..

      • Skönt att höra Leif – att det verkar ok och insiktsfullt att använda stöd. Ska bli väldigt intressant på det gemensamma skyttet på lördag att se hur de gör i jaktlaget. Och jag vill helst skjuta sist när alla gått därifrån, eller i och för sig allra helst först – så det blir bortstökat och man kan slappna av =)

  2. Ja genom att öva, öva, öva som du säger blir man bättre men kan man ta stöd tycker jag också att man ska göra det…när det gäller levande måltavlor iaf…Jag har benstöd på flera vapen, de sitter alltid där och då kan man ju välja om man vill använda dem eller inte. Prova även att skjuta och ta stöd mot naturliga saker som alltid finns i skogen, t.ex. träd 🙂 Och som du säger; prova knästående eller liggande eller hur som helst (det är bra att prova, jag skjuter t.ex. sämre knästående än stående så det är väldigt olika) 🙂 På skjutbanan tycker jag också personligen att det går mycket bättre fristående om jag bara får luta magen mot kanten på ”skjutboden” (det där lät ju jättekonstigt men du kanske förstår vad jag menar) 🙂

    • Tack Mona för dina tips. Hoppas verkligen att det blir bättre genom att öva, vilket det typ MÅSTE bli, men det känns som om det kan ta en stund … Ska prova lite med träd och sånt och luta magen mot skjutboden =)
      Har i alla fall beställt ett litet benstöd nu som jag hade på uppskjutningen och DÅ gick det ju vägen … ska bli skönt med ett stöd i tillvaron.

    • Har också fast monterade benstöd på ett par vapen. Det är väldigt bra även om det blir något hekto tyngre. En annan sak som man kan fundera på är ljuddämpare. Dämpar som sagt både ljud och rekyl….. Min 9,3×62 med dämpare känns som en 6,5 laddad med övningsammo i rekylen när dämparen sitter på. Det blir lite enklare att behålla målet i sikte för ett andraskott på det viset…

Kommentera

