Tio valpar har fötts!

I helgen föddes tio valpar i den kull där jag är intresserad av att köpa en korthårig vorstehvalp. Det blev fem tikar och fem hanar. Ovan ser ni en bild på tiken Troja just innan hon ska valpa.

Så nu är det ”bara” att vänta så de får växa på sig lite. Det ska bli så roligt att träna en valp igen, forma den som man vill. Ska också bli väldigt intressant, då jag visserligen tränat en hel del brukshundar förut, men aldrig jakthundar. Förbereder mig genom att titta på filmer av Anders Landin som jag tycker tränar på ett klokt och tydligt sätt. Här kan ni se ett exempel som jag hittat på Youtube.

Vilka fel tror ni är de vanligaste man gör när det gäller träningen av stående fågelhundar?

9 thoughts on “Tio valpar har fötts!

  1. Vorsther har jag också funderat på att skaffa nån gång. Verkar vara en trevlig ras. Anders Landins bok har jag läst från pärm till pärm och hans sätt att få fram bra hundar gillar jag skarpt. Tror att han är i sorsele och jagar just i detta nu.. 🙂

    • Tack Dan, kul att du gillar mitt val av ras. Tidigare när jag var en bruksnörd och höll på mes schäfer och malinois tyckte jag vorsthrar mest verkade vara lite ”bäng” som kunde springa varv efter varv i skidspåret och hela tiden tro att det var något intressant bakom nästa krön. Men när man ska jaga pippi, och dra släde, passar det perfekt att vara ”bäng” =) Dessutom tror jag att de kan ha en hel del mellan öronen bara de får flänga av sig en stund först. Tror du Anders Landin jagar i Sorsele … låter kul. Hade velat vara med och se och lära!

  2. En sak jag gjorde fel var att jag ibland kastade bollar o andra saker och lät honom springa efter dem…visst, ibland fick han bara sitta passivt o titta på när jag kastade också och det klarade han…Men, man ska aldrig låta dem göra det, man triggar ju bara lusten att följa efter istället för att avdramatisera den.

    • Hej Susanne. Tack för din kommentar, det är värdefullt att få en massa jaktliga tips. Jag är ju van att träna schäfer och liknande där man hela tiden triggar detta, men jag får försöka lägga band på mig. Den senaste schäfern jag hade blev ju också väldigt pipig … undra varför 😉

  3. Så himla kul att du äntligen verkar få en liten valp 😀 Det måste ju bli bra i tid, då hinner du drilla en massa lydnad innan nästa höst 🙂 Jag var helt inne på att köpa en Breton innan jag köpte Finnspetsen och i den vevan köpte jag såklart en massa böcker å filmer om stående fågelhundar. Jag ska kolla in vad de bättre alternativen heter om du vill köpa eller så får du såklart låna dem av mig 🙂

    • Hej Mona! Jo, det ska bli jätteroligt. Vad bra att du har en massa böcker och filmer om stående fågelhundar. Om du har Anders Landins stora bok så köper jag gärna av dig den eller lånar om du vill behålla den =)

Kommentera

