Vad ska valpen heta?

Har fått en bild på en av valparna i kullen. Bara en vecka gammal. Men snart borde den ha ett namn …

Det här med namn är ju så himla roligt att fundera på. Med alla mina hundar vill jag försöka hitta det perfekta namnet.

Har till exempel haft en malinois som hette Nitro. Mycket passande, han var pigg och alert och agerade många gånger blixtsnabbt.

Här är min portugisiska vattenhund Trassel.

Har haft en grågul schäfer som hette Zeke. Det blev bra, han var stor och stark med en enorm arbetsmotor.

Har nu en portugisisk vattenhund. En sådan ras är jättelurvig om den är i utställningsskick, vilken min var i ett par år innan jag blev helt utbränd på att kamma och klippte ned honom. Men ändå, trots att han är kortklippt, passar han bra att heta Trassel.

Har också 14 siberian huskys och 3 alaska huskys. Med sibbarna ville jag och min sambo anspela på detta med snö- och vintertema. Så de heter Vante, Flinga, Blia, Skare, Bister, Modd, Frost, Storm, Kyla, Tina, Vinter, Frysa, Lavin och Puder.

Och här är vår första siberian husky Vante, en förkortning av Lappvante =)

De tre alaska huskysarna köpte vi av en slädhundskompis. Först tänkte vi att även de skulle få vinter/snö-namn. Men vi ville på något vis markera att detta var de tunga grabbarna som skulle bidra med mycket muskler och vilja – och knyta ihop det med att slädhundskompisen är svetsare till yrket. Så de fick heta som tre svetsmetoder: Laser, Mig och Plasma. (Vill du kolla in mer om min och sambons hundspannsverksamhet ska du kolla här)

Och nu är turen kommen till min vorsteh. Vad ska grabben heta? Först var jag inne på Bom, för att lite humoristiskt antyda att mitt hagelskytte är lite tveksamt. Men jag gillar när ett hundnamn har två vokaler. Den senaste tiden har jag varit inne på Hagel. Då får jag med både jaktbiten och snö/väder-temat eftersom han också ska få springa i hundspannet.

Men det är inte spikat än. Passa på att tycka till! Har du något förslag som jag missat och inte tänkt på? Brainstorma bäst ni vill vetja!

12 thoughts on “Vad ska valpen heta?

    • Hej Linnea! Ja visst är han söt, eller hon, för jag vet faktiskt inte vem det är =) Det är tio valpar i kullen och uppfödaren skickade ett mms på denna vovve. Om hon tänkt att det ska bli min eller inte vet jag inte. Men söt är den! =)

Kommentera

