Se upp älgar (och ni andra) snart kommer jag!

Foto: Roine Sandlén

Nu är det bara dagar kvar tills älgjakten börjar. Min allra första älgjakt! Med noll erfarenhet ska jag gå ut i skogen och spana efter älg.

Jag kommer nog knappt att kunna sova natten mot måndag. Istället ska jag fundera på om jag kommit ihåg allt, licenser, jägarexamensbevis, bössan, skott och ”glöm nu inte magasinet som du brukar göra” – så kommer jag att tänka.

Är det här älgbön?

Jag vet inte än om jag kommer att sitta i ett torn eller om jag mer kommer att gå i drevkedja. Det lät som om jag skulle vara i en mer mobil grupp på vårt senaste jaktmöte, men jag är ju inte insatt riktigt i alla jakttermer så jag kan ha fattat fel också. De snackar så konstigt de där herrarna! =) Det lär klarna nu på söndag för då ska vi ha älgbön.

Som ni ser behöver jag stöd och råd. Vad får jag inte glömma att ta med mig? Vad måste jag tänka på? Vad kan jag förvänta mig? Och vad sjutton är en älgbön?

10 thoughts on “Se upp älgar (och ni andra) snart kommer jag!

  1. Varmt kaffe, stadiga mackor (eller grillkorv) och något blodsockerhöjande är riktigt viktiga saker att ha med på älgjakt. Har man bara det så löser sig det mesta av sig själv….

    • Tack Leif. Jo jag har tänkt mig mycket fika, typ stabbiga korvmackor, och mat, eftersom har en effektiv förbränning på förmiddagarna och lätt blir ”ranglig” om magen får vara tom för länge =)

  2. hej känn bara lugnet ytterviks prostatagerilla har inte så brådis söndag blir de att lösa jaktkort å lite surr om var vi ska börja jaga o s v

  3. Håller med Leif, bra termos som håller drycken varm. Du vet säkert vad du skall packa med i ryggsäcken. Jag har bl a extra reflexvästar, alltid någon som inte har (vid drev), kirurghandskar fr urtagning av älg. De har mycket bakterier o har man litet sår så, extra rep, kan vara bra att binda upp en skank vid urtagande om man inte får hjälp att hålla.
    Extra batterier, Garmin, extra batteripack i fall radion lägger av.
    Plastkasse/påsar. Jag tar vara på lever bl a för att göra hundgodis. Ibland vill ingen ha hjärtat då tar jag det, röks.
    Våtservetter.
    Ha bra kläder så du inte blir blöt, nu har jag beställt en sydväst. Det regnar ner i nacken då man har keps 🙂
    Ja det var lite vad jag kom på just nu……

    • Tack Majsan för bra tips. Det där med rep och kirurghandskar hade jag nog inte tänkt på annars! Jaså älgbönen var i Jägarna-filmen, måste kanske se den igen med nya ögon =)

  4. i yttervik har vingen präst utan där träffas vi bara å surra om väm som har dom västa krämperna å om de finns nån som tror sej kunna gå 100 från vägen ,sen finns en å annan som lever i fablernas värld

    • Låter bra hundägare! =) Verkar bli ett jätteintressant möte om krämpor och fabler! Hur pass mycket brukar man sitta på pass och hur mycket rör man på sig i drev och liknande? Vill ju gärna prova på båda delarna.

Kommentera

