Vi åt inte upp älgen

Visst var det en söt tårta som Erica gjort?

På söndagsmorgon klockan 09.00 var det dags för älgbön vid slakteriet i Yttervik. Vad skulle jag förvänta mig? Hade svårt att tro att det skulle vara något religiöst – men vem vet?

Vi började med att betala för jaktkortet, 800 kronor per person. Jag skulle dessutom betala en sorts inträdesavgift för att ”köpa in mig” i slakteriet vilket innebar 1 000 kronor till för min del.

Sedan blev det tårta. Och vilket tårta! Den andra tjejen i jaktlaget, Erica, har som hobby att göra avancerade tårtbyggen och den här gick inte av för hackor. Älgen på toppen var så söt, en riktig Hälge! Så den kunde vi ju inte äta upp. Men däremot nästan hela övriga tårtan som bland annat var fylld med smält polly!

Herrarna pratade om var älgarna fanns. De hade både synts mellan vägarna, mellan gamla och nya E4, och borta hos Jon. Till slut begrep jag vem Jon var, och då även var älgarna hade synts till. Så taktiken las upp efter det. Hundföraren Per-Anders ska börja i skogen kring Jon och sedan knata i …. sydlig riktning tror jag det blir. Hmm, det här med väderstreck kommer jag nog att vara rätt vass på efter den här älgjakten =)

Jag fick ett pass där någonstans längst ut. Har ingen aning om var det är men herrarna ska visa mig i morgon. Vi ska samlas hos en av dem klockan 04.40 i morgon. Jag har redan skrivit en lång packlista på allt jag ska komma ihåg. Så himla spännande det här ska bli! Återkommer med rapporter!

8 thoughts on “Vi åt inte upp älgen

  1. Håller tummarna för dig, alltid spännande för första jakten. Det skall bli kul att h. VIlken läcker töra hur det gått.Tårta, det var påhittigt.
    Tänkte på en sak till , du skall naturligtvis ha ett litet första förband kit med dig.
    Vet flera tillfällen då man skurit sig med kniven vid urtagning o ingen har något med sig. Räcker ju att man gör sig illa

Kommentera

