Älgkon sprang nästan över mig!

Här sitter jag på mitt första pass. Bilden har kameran själv tagit.

Väckaren ringde 03.40 i morse. Jag studsade upp ur sängen! Efter att ha ätit frukost och packat det sista, startade jag bilen och rullade högtidligt iväg. Min första älgjakt!

Borta vid mötesplatsen träffade jag tre lågmälda herrar. Okej, bäst att knipa käft nu och visa att man fattat ett och annat. Jag blev anvisad en plats på ett hygge, utan torn, jag fick placera mitt sittunderlag på en mossig kulle. Pysslade i ordning bössan och satte mig. Ahhh, nu ska vi ha det lugnt och skönt ett tag.

Knak, brak, knak, brak – lät det då strax till vänster om mig! ”Det kan inte vara sant, redan?” tänkte jag. Jag spanade på helspänn men såg inget. Det värsta knakbraket avtog och ersattes av mer lågmälda knakbrak. ”Nog bara skogen som hållen på att vakna till”, resonerade jag. Men senare skulle jag få höra av min passgranne att det varit en älgtjur som rusat iväg just när han kommit till sitt pass. Nästan tur jag inte visste det då, då hade adrenalinet slagit igång ordentligt.

Men nu kunde jag istället packa upp mitt fika, mysa på och spana över kalhygget.

Med den här utsikten tillbringade jag de första timmarna.

Där satt jag från 05.00 till runt 07.30. Sista halvtimmen var jag nog inte riktigt helt på alerten – om vi säger så. Men sen var det dags att bryta upp och åka tillbaka till slakteriet för samling. Efter det omgrupperade vi till ett ställe som kallas ”söder om älven”. Där blev jag anvisad en plats mitt i djungeln typ. Jaktkompisen Jon visade att jag kunde skjuta i tre olika riktningar, i typ tre olika korridorer där sikten var cirka 2 meter brett och 30 meter långt i varje korridor. När han gått fnissade jag nästan för mig själv. Vilket skitpass! Man såg ju inte ett skit. Skulle man hinna träffa en älg i dessa korridorer, ja då skulle man ha tur, och besitta en hel del skicklighet.

Här är skitpasset, som jag numera gillar … =)

Men efter att ha suttit där ett tag insåg jag att här torde faktiskt älgarna trivas. Och mycket riktigt. Hade fått lite rapporter i komm-radion om hur drevet med gråhunden Tassa fortlöpte, men inte fattat att de var på väg mot mig! Knak, brak lät det och knak, brak-ljudet rusade i min riktning. Jag såg något stort och brunt som kom i snabb takt mot mig där jag satt ihopkrupen på backen! Ställde mig snabbt upp för att visa var jag var så älgkon inte sprang på mig och hon bromsade förvånat in. Jag gjorde ett försök att få till bössan, men hon stod ju med fronten mot mig, i typ en sekund, och sen drog hon snabbt vidare österut i djungeln. Jag tog kvickt upp komm-radion ”Kon var här och drar nu vidare mot Jon” sa jag och

Var är älgarna? Den stora frågan vid samlingarna.

försökte låta samlad men hörde hur hjärtat bankade. Jäsiken vilket adrenalinpåslag!

Sen drog kon vidare, förbi Jon och efter en stund kom rapporten ”Kon vänder!” Okej, nu var jag lite mer på alerten och såg kon passera mig igen nu på höger sida – helt dold av djungel hela tiden så det blev inget skottläge där heller. Hon försvann med hunden efter sig till ett område bakom oss och det lät först som om spelet var förlorat för denna gång. Men så kom rapporter igen från dem som såg hundpejlen ”Hon vänder och ser ut att komma tillbaka samma väg som hon for ut”.

Jag blev imponerad av min attityd. Det var slut med ett överrumplat ”Oj då kom det en älgko springande”. Istället laddade jag bössan och spände käkarna. ” Nu får det vara nog med springande runt mitt pass” tänkte jag och siktade in mig mot stället där kon försvunnit.

Och där kom … hunden Tassa. Vek genast bort bössan. Hmm, typiskt.

Det var det hetaste läget för min del under dagen. Mina jaktkompisar såg också en pinntjur samt en ko med två kalvar på ett drev vi gjorde, men inget bra skottläge dök upp. Hursomhelst, det verkar ju nästan krylla av älgar i skogen. Jag trodde jag skulle få sitta i dagar innan jag ens hörde ett knak!

I morgon är vi igång igen. Och vet ni, då ska jag få sitta på det där skitpasset i djungeln igen. Gissa om jag kommer att vara beredd den här gången =)

6 thoughts on “Älgkon sprang nästan över mig!

    • Jo det var häftigt Majsan! Ko eller kviga, tja svårt säga – jag är ju ingen expert =) Från början trodde vi hon hade kalvar med sig, men efter fler och fler rapporter längs vägen så fann vi att hon sprang själv. Så det kanske var en kviga då. Hon betedde sig ganska skärrat för hunden tycker jag, jag tänker att om det vore en äldre dam så skulle hon inte bli så hetsad av en liten gråhund. Har ni upplevt någon skillnad på det sättet?

    • Ja, jag tyckte det var rätt mycket action första dagen faktiskt. Kanske har jag blivit bortskämd nu … för nu under andra jaktdagen fram till lunch har det inte hänt just något. Men i ärlighetens namn har väl inte korpgluggarna varit vidöppna hela tiden heller. Fast jag tror att öronen ändå varit påkopplade, hade det brakat till hade jag klarnat till direkt, eller hur? =)

Kommentera

