Vad ska jag laga till av allt gott?

Så här såg min del ut. Från de första älgarna vill säga. Snart ska vi jaga mer =)

Idag var jag till slakteriet på förmiddagen. Där pågick redan styckningen av de två vuxna älgarna och kalven för fullt. Jag kan ju inte sådant där, men kunde i alla fall hjälpa till med att måtta upp köttfärs till alla de 20 backarna som stod uppställda. Jag och Anders försökte göra så rättvist vi kunde.

Köttet fördelas rättvist i de 20 backarna. Sedan lottas det vilken back man får.

För sen blev det lottning om vilken back man fick. Jag fick en fin back med en påse med köttfärs och olika köttbitar. Min svägerska, som är lärare på restauranglinjen, kunde utan att se dem säga vilka köttbitar jag fått bara genom att jag beskrev dem. Imponerande!

Så jag verkar ha fått en filé, en nötrulle, två bitar med ben i mitten som passar bäst till köttsoppa och gryta, sen en fransyska och ev nån sorts entrecote eller karré. Plus en massa köttfärs förstås.

Så nu hoppas jag på hjälp från er. Berätta för det första vilken bit som är vilken på bilden, om ni kan, och ge sedan tips på vad för gott jag kan laga av detta. Med utförligt recept tack =)

8 thoughts on “Vad ska jag laga till av allt gott?

  1. Filén är ju inte svår att se. Jag rullar bacon runt och grillar den. Vi gillar väldigt rött så bara vända den snabbt på grillen. Entrecote grillas likaså. Kött med ben är bra till grytor. Färs kan man göra mycket av, älghamburgare, tacos. viltbiffar. Nötrulle eller saltrulle kallas den skall man ju egentligen salta o ha till pålägg, jag har nog grillat den med 🙂

  2. Det receptet finns ju med oxfilé och då kan man ju ha det till älgfilén med. Det är nog smaken…annars har jag bara lite svartpeppar på filén, saltet kommer ju från baconen.
    Sedan självklart kantareller till…antingen vid sidan om eller i en sås

  3. Mat…. Ja då har jag starka åsikter! Har till och med en blogg om mina åsikter kring hur man lagar lamm: http://lammunge.blogspot.se/

    Men nu är det älg som gäller. Låt se…..

    Rullen, vilket väl är biten längst ner, skulle jag nog göra någon slags långkok på. Kanske sjömannsbiff som är en av mina personliga favoriter. Eller kanske en gulasch, det funkar också riktigt bra på älg.

    Filén skall såklart kolgrillas i 3 cm tjocka skivor. Köttet skall vara rumstempererat och det skall grillas snabbt på extremt het grill. Rött innuti och saftigt då hettan försluter köttet. Serveras på argentinskt manér med ett tungt rödvin och tomatsallad. Endast salt och peppar som kryddor. Alternativet som inte heller går av för hackor är carpaccio, blir gudagott på älgfilé. Gravad älgfilé borde också funka riktigt bra, det har jag inte testat men väl gravat rådjur och lamm.

    Köttfärs från älg blir bättre som köttbullar/pannbiff än köttfärssås eller tacco tycker i alla fall jag. Men då skall man ha i rätt mycket grädde i smeten annars blir de torra.

Kommentera

