Glömde testa att älgbössan gick rakt

I början av förra veckan gjorde jag mina två första älgjaktsdagar. Kvällen innan det satte igång hade jag besök av Emil Olofsson som jag fått skotträna med inför jägarexamen. Han tar fortfarande på sig lärarrollen fullt ut och brukar ställa kontrollfrågor så att han ser att jag sköter mig =)

Nu frågade han om jag varit och testat hur bössan gick med de riktiga skotten.

– Hrm, nja, det har jag glömt, fick jag medge. Bara med övningsammunition.

Fick en myndig lärarblick som tydligt visade att det var klantigt och oacceptabelt. Jag höll med. Men inte hann jag testa det då, älgjakten började ju dagen efter. Som tur var behövde jag inte avlossa några skott under de två dagarna.

Men nu kan jag rapportera att jag varit iväg och testat hur bössan går med riktiga skott. Kolla in skjuttavlan här nedan. Jag har markerat med svart penna de skott som var gjorda innan jag kom. Sedan sköt jag fyra skott på 80 meter. Tycker ni det blev godkänt? Och vad säger Emil måntro?

Så här blev skyttet med riktig jaktammunition, ser ni de fyra skotten? Jag har markerat med svarta streck vid hål som var gjorda före mig.

4 thoughts on “Glömde testa att älgbössan gick rakt

  1. Vilken tur du har som har jakt- och övningsammo som verkar gå i princip lika dant. För en gammal huskvarnabössa jag hade skilde det bortåt 30 cm i sidledd och 10 cm i höjd mellan jakt- och övningsammo. Då blir det lite jobbigt….

Kommentera

