”Va, bara en klöv? Var är resten av älgen?”

Flinga visade bra noggrannhet vid spårningen och blev jättetänd när vi lekte med klöven på slutet. Foto: Pia-Maria Carlsson

Nu har jag satt igång med viltspårträning. Häromdagen la jag ett spår till Trassel och till två siberian huskytjejer som jag tror lite extra på: Flinga och Blia. Min kompis Pia-Maria kom också och la två spår till sina portugisiska vattenhundar Ester och Ella.

Vi gick in på olika ställen i skogen, drog en klöv bakom oss i cirka 100 meter, och såg till att ha medvind så att nosen lättare skulle söka sig mot backen.

Ella utvecklades från en lite ängslig vovve till en tuff jakthund. Foto: Susanne Lindberg.

Sedan väntade vi i en halvtimme och efter det körde vi igång. Först Pia-Marias portisar. Ella är ung och har inte spårat förr. Så när hon började sniffa på älglukten blev hon först lite skraj. Hon kände ju att det luktade av något stort, som kanske lurade där inne i skogen.

Men steg för steg tog vi oss längre in i skogen. Till slut kom vi fram till klöven, som vi bundit fast i ett träd ifall något annat djur ville mumsa på det. Ella nosade avvaktade på klöven och vi berömde stillsamt i början. Sedan drog Pia-Maria runt klöven litegrann och triggade Ella. Efter det vågade hon börja tugga på den, slita lite och till slut bar hon stolt den tunga klöven. Vilken utveckling!

De två orden skulle nog inte Trassel vilja säga om sitt spår. Han spårade fint men tyckte inte alls att det var någon utveckling att komma fram till bara en liten klöv! Sist var det ju en hel älg! Jag försökte visa hur impad jag var av även detta fynd, men Trassel var skeptisk.

Av mina sibbetjejer tycker jag Flinga visade bäst talang den här gången. Hon spårade ganska noggrant och visade stor glädje över att finna klöven. När jag dessutom drog klöven lite i blåbärsriset tände hon till ordentligt.

Vi pangande inget denna gång. Trassel blev så pass svettig sist av allt pangande så jag tänkte att han skulle få några ”skottfria” spår först så får vi se om vi provar att lägga till det sen.

2 thoughts on “”Va, bara en klöv? Var är resten av älgen?”

Kommentera

