Ju mer Bengt kastar desto lugnare blir hunden

Här ett bra exempel på när stadgeträningen funkat. Lilian Westerlund siktar på en pippi medan Ormkullens Evita håller sig kvar. Foto: Jaana Tengman

Jag håller på och läser på när det gäller träningen av en fågelhund. När hunden ska sätta sig just efter att den fått en fågel på vingarna – det tycker jag är väldigt intressant. För jag upplever att det är liksom ett motsatsförhållande, en jaktivrig hund som ska förmås att sätta sig ”just när det är som roligast”. Se bilden ovan som jag fått låna av Jaana Tengman. Jag har tänkt att det gäller att ha väldigt bra ledarskap och bra lydnad på hunden för att detta ska lyckas. Och så är det ju förstås. Men när jag läste Bengt Rödseths bok Fågelhundsträning – på naturens villkor fick jag lära mig mer. Kolla in nästa stycke och kommentera om ni tror att Bengt har en poäng i detta eller inte.

Fågelhundsträning – på naturens villkor, av Bengt Rödseth.

Han säger att kast och rörelse ska användas för att skapa en avspänd och lugn hund. Vi ska helt enkelt avtrubba hunden. Genom att upprepa en retning så slutar den att reagera. Den rörelse som normalt utlöser förföljandet, en pippi som lyfter, ska istället ge en signal till passivitet. Bengt menar att om man bara tränar rätt så kommer knappt någon lydnad att behövas eftersom den inte reagerar på synintrycket. Och eftersom det är just synintrycket som vi jobbar med förlorar inte hunden intresse för viltet och vittringen, i alla fall enligt Bengt.

Så här kan en övning gå till:

Börja med att låta valpen rusa av sig ordentligt. Låt någon hålla fast valpen så att den inte kan ta föremålet du använder. Valpen ska inte få något kommando eller obehag, inga ryck och slit utan din medhjälpare ska mer vara som en mjuk, följsam stolpe. Även om hunden gnäller, skäller eller liknande så bryr man sig inte om det. Kasta, rulla och studsa med boll eller trasa framför valpen. Fortsätt så till dess valpen ligger och sover fastän bollen rör sig framför nosen. Kan ju ta en stund, men författaren menar att det inte brukar ta mer än en halvtimme. Inte förrän hunden är helt avtrubbad ska man avbryta övningen.

Apporteringen tränar han sedan in som ett gripande utan kast. Och skulle hunden visa sig vara förbryllad/seg i apportering när man kastar, pga ovan nämnda stadgeövningar, så kan man snabbt trigga igång lusten genom att låta hunden springa efter bollen ett par gånger. Men inte mer.

Som tidigare bruksmänniska tänkte jag först ”men vilken avdressyr, han sabbar ju hela jaktinsitinkten på detta vis” men som han säger: gör man det rätt så kommer hunden att känna sig lugn när den ser bilden av den flyende fågeln. Lusten att söka vittring och hämta vilt ska enligt honom inte försämras, och jag börjar acceptera det. Jag förstår ännu tydligare hur viktigt det är att hunden är lugn i just de där mest stressade situationerna, annars blir det som en uppåtgående spiral i stressen vilket gör att den snart går ur hand.

Vad tror ni om detta? Har ni tränat så här, eller har en vän som gjort så? Eller gör ni på annat sätt?

6 thoughts on “Ju mer Bengt kastar desto lugnare blir hunden

    • Hej Mona. Jo, det känns som om jag alltmer fattar hur jaktfolket tänker. Jag köper argumenten för habituering, som de kallar det när de kastar grejer som hunden inte får springa efter och ska till slut koppla samman med stillasittande, nästan sovande =)

    • Jo Majsan, jag funderar på att gå kurs nu. Har inte gått så mycket hundkurs förr då jag haft koll på vad jag ska lära dem. Men nu med barn och en massa andra hundar i huset kan det vara bra att anmäla sig till en kurs så det blir ett fast tillfälle i veckan som man får träna ordentligt. Bra att få tips, och få träna med andra hundar så vovven lär sig att varva ned även med lekkompisar omkring sig.

    • Tack Leif! Jag HAR redan sett filmerna flera gånger, och uppskattar dem väldigt mycket. Tycker han har en skön stil, bestämt, tydligt men ändå ödmjukt mot tittarna/läsarna. Så det ska jag göra många gånger till. Men det är kul att bredda sig lite och höra vad andra säger också, så tar jag det bästa av alla och kokar ihop till mitt eget magiska koncept – får vi hoppas!

Kommentera

