Inte hade jag tänkt välja den handikappade valpen

Igår måndag åkte jag och sambon till Hortlax för att spana in min kommande vorstehvalp. Det fanns fem hanhundar att välja mellan. De var fem veckor, extremt jämna, trevliga och sociala.

Uppfödaren berättade att en av dem hade ett bråck, som hon visat upp för veterinär och fått undersökt så att det inte var något annat farligt. Det visade sig vara det största bråck jag sett. Så pass att det antagligen måste opereras.

Jag tänkte att ”den där valpen tittar du inte så noga på, för det blir så besvärligt med operationen”. Jag tittade allt vad jag kunde på de andra fyra hanhundarna istället. Lekte med dem, och log lite överseende när bråck-valpen ville vara med och klättrade på mig. ”Sorry, grabben, jag spanar på de andra nu” tänkte jag.

Här är den med mycket brunt i ansiktet. Den som till slut hamnade som nummer tre.

Såg ut en bra valp som bar runt på en leksak och dödade den med kraftiga ruskanden. Sånt gillar jag, det lever kvar sedan schäfertiden. Den satte jag som nummer ett på min prioritetslista. Uppfödaren sa att vi fick göra en topp-tre lista så skulle hon i största möjliga mån låta oss få som vi önskade. På andra plats satte jag en annan bra hane med mycket brunt huvud, som också bar grejer och som såg kaxig ut. På tredje plats … ja, där satte jag bråck-valpen. Den var ju för himla bra. Var alltid med där det hände, brottade ned sina syskon, kånkade min sko, dödade min hand.

Här har valpen somnat i mitt knä.

Lutade mig tillbaka på golvet och var nöjd över att jag var klar och tagit ett beslut. Då kom det en valp och la sig i mitt knä och somnade. Gissa vem? Just det, bråck-valpen. Satt och strök den ett tag, och den knorrade så förnöjt i mitt knä. Då kunde jag inte stå emot längre. Klart jag ska sätta den ”handikappade” valpen på första plats! En liten operation hit eller dit, det ordnar sig säkert snabbt! =)

Sover sött. Här någonstans sa det klick!

Eller vad säger ni? Vad tror ni om mitt val? Hur krånglig blir en sådan där bråckoperation? Har hittat intressant läsning här.

Och just ja: det finns tikvalpar kvar att tinga i kullen … =)

Här kan ni se bråcket sticka ut under magen.

18 thoughts on “Inte hade jag tänkt välja den handikappade valpen

  1. Så fantastiskt fina valpar, jag tycker du är duktig som inte tog med alla hem… Sedan valde han dig så vad hade du för val – egentligen? 😉
    Och med bråckoperationen så har han ju ”gjort bort” sitt och blir säkert en riktigt friskus resten av livet.

    • Precis Soffan, jag har inget val. Hoppas det blir som du säger att han har gjort bort sitt efter operationen. Eller helst av allt att det inte behövs opereras, men det har jag svårt att tro.

  2. När jag köpte min första hund (gråhund) så valde en valp mig och den hade ett bråck. Du får va och trycka där, varje dag då Landin ha tur att hålet växer igen utan operation..
    Lycka till med den nya godingen sen 🙂

  3. Ååå så fina! 😀 Klart att du ska ta den som även väljer dig! Se bråcket från den ljusa sidan, du vet ju om det istället för att det ska dyka upp senare och det är väl ett relativt enkelt ingrepp? 🙂

  4. Grattis! Han har valt dig och då går det inte göra något åt det, bråck eller inte. Du kanske inte hade tänkt ha honom i avel och då är det ingen fara. En bra jakthund blir han ändå. Skall bli kul och följa honom…vad skall han heta??

    • Tack Majsan för din support! =) Jo, det känns lite så. Inte kan jag svika honom nu. Lite surt känns det ju om jag skulle tycka det vore kul att tävla i jaktprov och vi lyckades bra, men det är min första jakthund – osäkert om jag ens vill tävla och om vi lyckas bra. Mest av allt vill jag ha en bra jaktkompis och ett tillskott i hundspannet. Och en god vän förstås =)

  5. Ping: Bråck efter operation | Veterinärbloggen

Kommentera

