Först älgjakt – sen fick jag äntligen hämta Hagel

Här satt jag på mitt sista pass på älgjakten idag. Inte en älg så långt ögat nådde.

Idag klockan 07.00 träffades vi vid slakteriet för en ny älgjaktsdag. Det blev en märklig dag.  Totalt såg vi i jaktlaget närmare tolv älgar, men ingen gick att skjuta. De  smet mellan på dreven och trippade förbi passarna utan att de såg något. Även när hundföraren gick med hunden smet älgarna mellan passarna. Hundföraren knorrade i kom-radion:

– Det verkar vara en maskäten säck.

Passet efter lunch slutade med att både en ko med två kalvar, och lite senare en mycket ståtlig tjur (den som jag ska skjuta nästa gång), drog över till Innerviks jaktmarker istället. Surt.

– Jag tror ingen i jaktlaget ska köpa en lott idag, konstaterade jaktledaren Dahlin.

Efter det kunde jag trampa gasen i botten och dra till Hortlax för att hämta min valp. Gissa om jag hade längtat! Dottern följde med som valphållare på hemvägen.

Hagel fann sig fint i bilen, och har nu kollat in sitt nya hus med en skön trygghet utan att för den skull vara kaxig. Bara nyfiken och trygg. Han har hunnit kissa både inne och ute. Han har bekantat sig med Trassel, katten och sonen Leo. Den sistnämnde har han fått grunna på en del, vad det är för något.

”Det påminner om en människa, men är mycket mindre och studsar och far med höga utrop. Lite oberäknelig, men rätt lattjo”, verkar han tänka.

Nu sover han. Så nu säger jag god natt.

I morgon blir det säkert full rulle … =)

Nu är han hemma! Äntligen!

4 thoughts on “Först älgjakt – sen fick jag äntligen hämta Hagel

Kommentera

