Solen sabbade superchansen

Knepigt läge. Eller vad tycker du? Hur skulle jag ha gjort?

Idag söndag jagade vi älg igen. Mitt första pass blev på ett ställe som vi kallar ”Söder om älven”. Där skulle jag sitta på en övervuxen lägda typ.

Trots minusgraderna gick det bra, jag hade det varmt och skönt i mina dubbla långkalsonger och täckbyxor.

Solen hade ännu inte hunnit över trädtopparna, och jag tänkte att det blir nog en fin dag när den gör det. Det gick en halvtimme och vips hade solen hunnit upp ordentligt och lyste rätt i ögonen på mig när jag spanade åt det mest troliga hållet där jag väntade att få se älg.

Och kan ni tänka er, då hördes knak och brak och ut kom en ensam älgko eller kviga på cirka 35 meters avstånd. Mer hann jag inte se innan motljuset sabbade allt annat. Jag kunde inte sikta, det var bara något stort mörkt mot det där otroliga strålkastarskenet.

Jag började röra mig sakta, sakta för att få någon skugga för ögonen, vilket älgen naturligtvis såg och drog iväg mot solen. Typiskt! Det var mitt bästa läge hittills, lagom avstånd, en älg som stod still ett kort tag, och jag var laddad och beredd. Men jag såg inte ett skit – och då blir det knepigt …

I övrigt blev det inget skjuta för någon idag. Många hade lägen på två olika tjurar, men vi har skjutit klart på tjurarna nu. Och jag hade ett rådjur på mitt sista pass, hur gärna jag än försökte lura mitt öga att det var en älgkalv så var det ett rådjur … Jag fick ingen bild på rådjuret då det var för långt bort, men här kan ni se hur passet såg ut i alla fall! =)

Sista passet för söndagen, där jag i alla fall såg ett rådjur …

6 thoughts on “Solen sabbade superchansen

  1. Det jag inte kan förstå är varför det till kikarsikten för flera tusen kronor inte ingår motljusskydd. Sådana får man köpa som tillbehör, om de ens finns att tillgå! De undantag jag stött på är mer högförstorande sikten (typ 5-25×50) för 10kkr eller mer, där brukar motljusskydden ingå…. Men för normaloptiken (3-9×40 osv) saknas de.

    Nu kanske inte din situation med direkt motljus hade räddats av ett motljusskydd, men man vet ju faktiskt inte. Du hade definitivt ökat ditt möjliga skottfält jämfört med frånvaron av motljusskydd!

      • Det är ingen hejd på hur mycket utrustningsdetaljer man kan investera i…. Men det går ju att improvisera motljusskydd också. Funderar på om jag inte skall skriva något DIY aktigt om det framigenom. Perfekt kvällspyssel nu när det börjar bli mörkt.

  2. Vilket… skräp också! Men du ska se att hon kommer tillbaka, när hon växt till sig (det var säkert ”bara” en kviga). Duktig tycker jag du är hur som helst, bara att klä sig så mycket – jag hade dött… 😉

  3. Ja så är det ibland….men det kommer fler älgar till dig ska du se. Hade en älgtjur som ställde sig bakom en tall bara 20 m från tornet. Hur skjuter man den? Sedan kastade han åt sidan o vände rumpan emot mig o sprang till nästa skytt som fällde honom….så kan det bli 😦

Kommentera

