Tja – mest två kalla pass

Nej, någon älg såg jag inte idag. Foto: Roine Sandlén

Har jagat älg idag med. Och frusit. Nog mest frusit, och inte jagat älg så mycket.

Eller … första passet var helt okej. Solen gick upp och just när jag fått igång en fin liten brasa var det dags att bryta upp. Hundföraren och hunden hade inte funnit något särskilt av intresse, förutom de spår som gick ut från vårt område.

Efter fikapaus fick vi nya ställen. Nu skulle jag vara där solen hade bländat mig senast. Jag åkte dit med stora förhoppningar. Nu rackarn, nu skulle den där kvigan eller ensamma kon som gäckade mig förra gången få se på andra bullar.

Nu såg jag till att stå så inte solen bländade mig. Och jag väntade, och väntade. Började frysa lite, bråkade med en ovillig brasa, gav upp, låg och slappade en stund och sen blev det kallt, riktigt kallt. Tårna gnällde och fingrarna hade slutat ropa för ett tag sedan. Nu fick vi hoppas att det INTE kom en älg för då skulle nog fingrarna inte riktigt kunna avfyra.

Men det gjorde det inte. Vi kallades till en lägda intill och där gjorde jaktledaren klart slut för dagen. Vi har fyllt vår kvot, tre vuxna och tre kalvar, men får skjuta ett par kalvar till om vi vill och en kviga. Vi kommer att fortsätta lite till, men endast jaga på söndagar framöver.

Efter det åkte jag åkte hem och tinade upp fingar och tår. Tja, det kan inte vara action jämt. Det här är nog en rätt vanlig jaktdag för de flesta, eller?

4 thoughts on “Tja – mest två kalla pass

  1. Ja och snart är det så där att det faktiskt inte går att klä sig tillräckligt…det kommer att bli till att frysa mer för dig är jag rädd :-S Jag minns hur man såg solen saaaakta gå upp för att kanske komma med några värmande strålar 🙂 Nu jagar jag ju inte älg längre men harpassen kan också bli väldigt kalla…jag har spanat in en overall från Swedteam som jag hoppas att tomten kanske vill komma med 🙂

  2. Vi hade lite kyligt på morgonen men ståndskall 300 m från mig höll värmen upp. Kalv fälldes av hundföraren (se inlägg). Sedan var det ut med Vilj och Tyra igår, Vilja är helt slut stackarn. Hon var iväg långt bort och fick många km i benen.
    Overallen är nog inte dum. Jag har rejäla stövlar som håller till -75 gr när jag sitter kyliga dagar, fryser man om fötterna så fryser man överallt

Kommentera

