Hux flux blir han en surgubbe

Sitt stanna kvar!

Jag har börjat träna Hagel allt mer nu. Från början handlade det mest om inkallning och lite sitt. Nu utökas repertoaren till sitt stanna kvar, lättsam apportering och fot. På fredagen åkte jag till inomhuslokal som jag hyrt in mig i under november och december för att träna.

Hittills har jag varit noga med att inte göra inkallningar från sittandet, då jag vill att han ska vara stabil och säker i sittandet. Har man fått sittkommando behöver man inte fundera på annat – liksom.

Hur menar du nu matte?

Apporteringen har jag bara lekt kring än. Kastat iväg en trasa eller dummie, gärna hållit för hans ögon så han inte springer direkt på synintrycket. Ibland hållit fast honom en stund för att visa att det, i alla fall i framtiden, kommer att bli jag och inte du som bestämmer när du ska springa iväg och apportera. Här kan ni se en film som jag lagt upp på Youtube. Där (i det sköna gröna ljuset) kan ni också se hur jag försöker göra det trevligt och ”ofarligt” att komma tillbaka med dummien till mig, eftersom jag aldrig tar i den först utan klappar honom istället.

Fot, utan koppel, går hur bra som helst i köket. Men i inomhuslokalen gick det sämre. Med mer plats blev fotgåendet betydligt yvigare. När jag försökte locka honom närmare var det som att han surnade. Han är lite lustig på det viset, ena stunden är han glad och vill vara till lags, andra stunden när jag exempelvis tar i honom för att visa hur jag tänkt så surnar han som en riktig surgubbe. =)

Det är alltid intressant att lära sig jobba med en ny hund. Att lära sig hur man bäst kommunicerar, vilka ”knappar” som är effektivast.

Jag minns en schäfer jag hade tidigare. Zeke hette han. Jag var så glad över att äntligen ha fått en hund med rejäl motor, så jag tryckte på alla ”gasknappar” jag kunde komma på för att hålla motorn igång. Vilket inte behövdes. Vilket skapade en stressad hund med en massa pipande. Bara att hoppas att man lärt sig något av det =)

Nu ska jag säkert göra nya misstag istället. Vilka vill ni försöka hindra mig ifrån att göra?

2 thoughts on “Hux flux blir han en surgubbe

  1. Va söt han är…ta det varligt. Grundlydnad är ju viktigt…jag får jobba med inkallning nu på de små. På hundträningen går det hur bra som helst men i skogen är det som de har öronproppar i. Inkallning från drev är ju svårt men när de har tappt eller när det inte är drev borde man få in dem.
    Tyra som har kunnat komma vill inte heller alltid. På provet i måndags fick vi genskjuta henne på löpan…hon är ännu ej helt ok…får kolla vet måndag i så fall

Kommentera

