Hagel hängde med på rally

Rallylydnad, kan det vara något för mig, undrar Hagel.

På tisdagskvällen åkte vi till träningslokalen igen. Den här gången var det andra hundar med, bland annat en dvärgpudel, en rhodesian ridgeback, någon sorts amstaff och ett par nova scotia duck tolling retrievers. Kort sagt, en viss skillnad mot när vi var där själva jag och Hagel sist.

De andra hundarna var högljudda. Och deras skall ekade i den stora lokalen. Hagel såg stirrig ut och jag tänkte att det är nog lika bra att lägga ned tanken på att kunna lära honom något vettigt idag. Vi får nog mest sitta och titta på och landa i situationen – tänkte jag.

Men lite kunde vi ju testa i alla fall. Så jag sa fot och började gå och vips hade jag en helfokuserad valp som verkade glad att få en uppgift att pyssla med – så han slapp titta de på där högröstade vovvarna. Jag testade lite sitt stanna kvar och en del apportering. Inga problem. Visserligen var vi i ett hörn för oss själva, som ett rum i rummet, men ändå var jag impad över hans förmåga att koncentrera sig.

Vi tog en paus och tittade på de andra ett tag. De höll på att bygga upp en rallylydnadbana. Som en sorts mini-tipsrunda med skyltar på golvet med övningar man skulle göra. Först snabb fot till andra skylten. Vid den var det sitt framför föraren, sedan komma runt och gå fot igen bort till nästa skylt där man skulle svänga vänster i 360 grader. Så fortsatte det, med serpentiner vid koner och några andra aktiviteter.

– Ska du vara med, hojtade kvinnan som riggat upp banan.

Jag log och tittade menande på Hagel. Ville visa att vi kanske inte kommit så långt.

– Jamen, häng med ändå. Det handlar ju mest om kontakt.

Tja, men dåså, då hakade vi på! Och han skötte sig jättefint. Kunde fokusera nästan hela vägen förutom när vi kom nära de där tollarna.

Efter det körde vi några enstaka övningar till för oss själva. Sen var jag nöjd. Ingen sur hund denna gång. Har han blivit bättre? Eller jag?

4 thoughts on “Hagel hängde med på rally

    • Ja, det känns så Majsan, att samspelet tar sig allt eftersom. Och att han gärna tydde sig till mig och lyssnade på vad jag hade att säga när det var lite stökigt runt omkring. Bra egenskap! =)

  1. Tänkte precis samma, ni utvecklas tillsammans och har börjat få upp kontakten. Sen att det var lite ”läskigt” med flera andra högljudda hundar gjorde att han gärna tydde sig till dig och var med dig på allt ni gjorde 🙂 Duktig Hagel!

Kommentera

