Det blev många timmar hos veterinären

Här väntar vi hos veterinären.

Här väntar vi hos veterinären.

Vi lämnade hemmet vid sextiden på fredagsmorgonen och åkte till Luleå för att vara där klockan 08.00. Veterinären skulle ta en titt på Hagels bråck, och eventuellt opererera det igen.

Gammelstads Djurklinik.

Gammelstads Djurklinik.

Vid det här laget såg operationsärret rätt okej ut och jag hade bestämt mig: om det bara var av estetiska skäl de tänkte opererera (vilket de i och för sig knappast gör) så skulle jag säga att det inte behövdes. Men om det var av hälsomässiga skäl – ja då måste de förstås få göra sitt jobb.

Vi fick vänta i ett rum och sedan kom en veterinär, tror jag, och kände på bråcket. Men hon ville att någon av kirurgerna också skulle känna på operationsärret och bedöma om det fortfarande var ett bråck, dvs ett hål, eller om knölarna mest bestod av stygnen invärtes. Och kirurgerna var upptagna för tillfället. Så kvinnan sa: ”kom tillbaka klockan 16 så får ni hämta Hagel då.”

– Jamen, kom ihåg att om det bara är av estetiska skäl så behöver de inte operera, sa jag innan jag gick och kände mig som en hönsmamma, men det struntade jag i.

Dessutom hade jag bett dem ta en titt på hans öron då de för ett par dagar sedan börjat bli röda och varma, och inte riktigt luktat hallonsaft.

Sen var det bara att lämna stället. Jag, sambon och sonen åkte till Storhedens affärsområde. Och för att fördriva tiden till klockan 16 shoppade jag. Huvva vad det gick pengar! Men bara nyttiga och nödvändiga saker. Som en ny säck med juniorfoder till Hagel, varma ”månlandarskor” till mig, yllesockar, en hemlig julklapp, och ett nytt täcke till Hagel.

Dyra fräna Hurtta-täcken.

Dyra fräna Hurtta-täcken.

Det täcke vi använder just nu när han är i hundgården.

Det täcke vi använder just nu när han är i hundgården.

Vi var ju på Djurmagazinet och himmel vad mycket skojigt, och rätt dyrt, de hade =) Hittade en massa intressanta Hurtta-täcken för runt 650-800 kronor som jag ska investera i när Hagel växt klart. Under tiden hittade jag ett sorts soft shell-täcke av märket Buster som var på rea. Strax under 300 kronor, istället för att krångla och sy, eller sticka, själv. Det är det värt! =)

För stort än. Men snart passar nog rea-täcket perfekt =)

För stort än. Men snart passar nog rea-täcket perfekt =)

När vi vid halv två-tiden åt lunch ringde telefonen. Det var från veterinärstationen. Hagel behövde inte opereras. De bedömde att bråcket var tätt, även om stygnen gjorde att det fortfarande buktade sig. SÅ SKÖNT!

Vi åkte tillbaka och hämtade en överlycklig Hagel och fick medicin för hans öron. Han hade fått svamp, vilket kändes som en fis i rymden jämfört med stygn och tratt i tio dagar! =)

9 thoughts on “Det blev många timmar hos veterinären

  1. Tjena! Va bra då!!! Tyra har nog lite sviter ännu i sitt lår. Hon skulle hoppa upp i ja ja i sängen såklart och då gnydde hon till. Idag var sista dagen för medicinen men jag skall kolla med vet på måndag. Jag har ju rehab i försäkringen för henne. Har hög försäkring för henne bl a tänder med. Jag kan ju inte släppa henne i skogen rakt av nu ju. Hon jagar ju så länge och lär ju inte vilja sluta i första taget.
    Skall bli så kul att följa dig och charmtrollet ….Vi var ute med småttingarna idag och det gick bra…kommer senare ikväll.

    • Vad synd att Tyras lår inte är bra än. Vet inte om jag missat, var det en sträckning från början? Typiskt när man har peppade hundar som inte riktigt förstår det där med att ta det lugnt … 🙂

  2. Tarro har magkatarr och har nu ätit specialfoder för magen samt Andapsin för att lindra i magen så vi ska ta in honom på söndag och ha honom inne igen och se om det verkar ha blivit bättre. Han började hålla på väcka mig på nätterna med bara några timmars mellanrum så till slut åkte vi in och kollade upp honom och då var han öm i buken samt hade väldigt mycket gaser i magen. Men annars mår han bra för han är precis lika pigg, glad och matfrisk som alltid 🙂

Kommentera

