Med tunga löste det sig

Älgtunga – funkar perfekt för liggträning!

Älgtunga – funkar perfekt för liggträning!

Jag är rätt impad av min vorstehvalp Hagel. Han är så läraktig, har fattat fot och sitt stanna kvar fortare än schäfrar och malinoiser som jag haft förut, raser som verkligen har som sin livsuppgift att bejaka sin förare. Jag trodde vorstehn skulle vara lite … flummigare. Lite glad och omedveten så där.

Men Hagel är helfokuserad. Han fattar. Allt utom något så elementärt som ligg.

Ligg har varit helt omöjligt. Jag har visat hur tydligt som helst med handen som hållit en godis, dragit sakta mot golvet, dragit fort. Han har bara suttit och tittat tomt på handen och fattat nada.

Jag har tagit min portugisiska vattenhund Trassel till hjälp. De har fått sitta bredvid varandra och så har jag sagt ligg och gjort ”liggrörelsen” med godishanden mot golvet. Trassel har kastat sig ned, Hagel har fattat nada.

Då har jag hjälpt honom genom att ta ett snabbt tag i frambenen så han lägger sig, och så har jag öst beröm och godis över honom så han inte ska ta illa vid sig över att jag fysiskt lägger honom. Han har inte alls tagit illa upp, men ändå inte fattat någonting. Suck.

Igår ville jag träna lite hemma i köket. Hittade ingen korv, det fick bli den kokta älgtungan som inte riktigt fallit mig på läppen. Gjorde lite fot och sitt stanna kvar. Och så testade jag missmodigt att lära honom ligg igen. Tog tungan, satte mig framför honom, sa ligg och drog handen mot golvet – och han tittade på mig och på tungan. Jag lät handen ligga kvar på golvet och skulle just sucka – DÅ LA HAN SIG! Tjohooo! Oj, så mycket älgtunga och beröm han fick! Men det kunde ju bara vara en lyckträff, så jag testade igen. Det gick! Och igen, och igen! Äntligen!

Det var tungan som gjorde det, och att jag väntade ut honom en extra stund. Den berömda poletten trillade ned! =)

Känns det igen? Har ni också tjorvat med någon detalj i inlärningen och hux flux en dag fått resultat?

Bildbevis, Hagel har lärt sig ligg – till slut!

Bildbevis, Hagel har lärt sig ligg – till slut!

8 thoughts on “Med tunga löste det sig

  1. Kul läsning och gullig hund!
    Minns ett par stycken – vittringsapporten med Iver – Jag försökte med allt möjligt enligt alla olika förstå-sig-påare men han tog bara en godtycklig pinne. Så blev det lufttorkad skinka över i kylen. Testade linda in pinnen med det och momentet var klart efter 10 minuter.
    Hade även lite hög fart i släpspåret på Lynx, provade med att ha halsband, gå och bromsa, att låta spåret ligga länge, att dra något tråkigt, att göra spåret invecklat, blodspår – you name it… farten var fortfarande oroväckande hög… tillslut väckte jag mina avsomnade brukskunskaper, la ut ett antal föremål i spåret och vips blev hunden som en dammsugare. Min slutsats – det är inte hunden som inte förstår – det är jag som är dålig på att förklara 🙂

    • Nej, det är inte lätt. Och det är intressant att träna nya hundar. Man gör på det sätt som oftast funkat med andra, men så får man lära sig ytterligare ett sätt att lära dem … =)

  2. Duktig Hagel! 🙂 Allt kanske ändå handlar om rätt belöning? 😉 Personligen tycker jag alltid att kommandot ”stå” är ett av det svåraste så kom gärna med tips! 🙂 Tack för overalltipset också, jag hade faktiskt just den som ett alternativ men nu blev det en helt annan från Fristads, jag drömmer dock fortfarande om en vit camo i passande storlek 🙂 Ha en riktigt god jul!

    • Jo, stå är också knepigt. För uppfattar hunden att man är för barsk så sätter eller lägger den sig. Och är man för mesig knatar den därifrån =) Tips … tja det skulle vara att ha en boll och när man hunnit gå från den stående hunden några steg så kastar man bollen bakom den. Då blir den mer alert, och inser att den blir så långsam om den ska kasta sig efter en boll när den sitter eller ligger …. utan finner förhoppningsvis en poäng med att stå. Men det beror förstås på vad man har för hund!
      Vi hade själva den där overallen hemma på prov, men den var typ i ”sammet” utanpå (för ljudet), vilket inte passar i hundspannssammanhang – tror det blir för blött. Men för stillasittande jakt i relativt torra sammanhang kunde den funka?

  3. Ligg har jag svårt med för mina på våra måndagsträningar…tränar väl inte så aktivt med just det. SItt går ju jättebra. Men jag måste kämpa mer med inkallningen. På träningen o hemma går det bra men i skogen är det hopplöst. Men det är ju så mycket jakt i dem…men jag får kämpa på. Inget kul att kasta sig efter dem i skogen för att få stopp på dem 🙂

    • Hej Majsan. ja, inkallning är verkligen centralt känns det som. Annars kan hundens liv bli så begränsat. Ju lydigare hund desto friare =)
      Vi har ju en massa siberian huskys som vi inte litar på när det gäller den delen, visst de kommer när vi ropar (och vi är inne i vår stora inhägnad) men skulle vi gå ut i skogen skulle det bli mycket yvigare och till slut lite bortfall på hundfronten – är jag rädd. =) Det blir inte att man tränar inkallning lika seriöst med dessa vovvar än med mina bruks/jakt-hundar – tyvärr. För nog KAN även de – i 98 procent av fallen =)

Kommentera

