Hundspann, magsjuka och rastlös vorstehvalp

Freddes spann.jpg

Vi har ju som bekant haft jul. Vilket innebär en massa julmat. Som också innebar att jag fick magsjuka lagom till annandagen, för övrigt min födelsedag:-/ Fast jag tror inte det var julmaten som gjorde att det sket sig (ha ha) utan något annat, ja – jag vill i nuläget faktiskt skylla på en dadel som jag testade.

Nåväl, lite otajmat kom det. Mitt när vi har som störst rusning på hundspannsfronten (www.rascalhuskies.se) Mellan jul och nyår är vi fullbokade med körningar varje dag. Jättekul. Trevliga gäster. Kul att få ge hundarna en match så de inte ser rastlösa ut i hundgårdarna utan sover gott.

Men när magen inte var på topphumör på annandagen blev det inte mycket gjort med vorstehvalpen Hagel. I och för sig ska han väl träna på passivitet också, men tur att dottern kunde gå en liten sväng.

Frysa och Hagel busar.jpg

Dagen efter var han verkligen rastlös. Och min mage var bättre, men ännu inte upplagd för längre strapatser. Jag funderade. Hur skulle jag få Hagel trött utan att jag själv behövde anstränga mig?

Jo, genom att låta honom busa i vår stora rasthage med några sibbetikar! Det blev perfekt, jag stod där påpälsad och mådde prima medan Hagel och Trassel fick rusa av sig med brudarna. Långt senare kunde vi gå in och slappa igen. Härligt se nöjda hundar i hundbädden!

Då och då kastar jag ett öga på vapenskåpet, och snubblar över min lerduvekastare i garaget. Är jättesugen att åka och skjuta lite lerduvor, men just nu är det bara för pressat i det dagliga schemat. Det blir nog så småningom. ”Var sak har sin tid” som många kloka säger. Och jag suckar för jag vill helst göra allt skojigt på en gång, så det verkligen blir av! Men jag får försöka ge mig till tåls!

6 thoughts on “Hundspann, magsjuka och rastlös vorstehvalp

  1. Får gratta så här i efterskott…trist att bli sjuk när det är lite ledigt.
    Hagel har nog inte mått dåligt av det , han har ju kompisar han kan busa med och bli trött av.
    Sedan blir vår träning med hundarna så ibland. Våra får ju stå nu pga snön men hoppas det töar fortsättningsvis så kanske, kanske……

    • Tackar Majsan för gratulationerna! =) Precis, jag tror det kan vara nyttigt att det inte händer ngt hela tiden. Men JAG mår dåligt när han går runt och är rastlös … =)
      Förstår att det är svårjagat för er i snön, här är snön meterdjup och mestadels fluff så det är väldigt tungt att ta sig fram om man ska spåra själv. Även våra sibbar som får springa på det som packats ihop litegrann av en skoter har det tungjobbat då det ännu är väldigt mjuka spår.

  2. Trist med magsjuka i juletid! Eller ja.. magsjuka är alltid trist för det är verkligen inget man vill ha. Härligt att ni har så mycket bokningar!! 🙂 Här hemma kör jag med mitt lilla spann och det går så himla bra! Nyx är en stjärna i led tillsammans med Selene medan Eirene & Nemi är suveräna wheelhundar. De sliter hårt allihopa och jag är så grymt nöjd med dem!! 🙂

Kommentera

