Det sa bara klick – så förstod Hagel klickerträning

Klicker

Nu har jag så smått börja introducera klicker i Hagels träning. Du som ännu inte förstått vitsen med klicker, och nu tänker klicka vidare till något annat (ha ha) – vänta! Jag tänker inte försöka frälsa dig i värsta Jesus-stil utan känn lugnet – jag ska bara berätta ett par saker.

Jag är ingen inbiten klickernörd som använder klicker till allting. Men det finns många lägen där livet och hundtränandet blir så mycket enklare med klicker.

I förrgår började jag klicka in Hagel. När man klickar in en hund handlar det om att få hunden att associera klickljudet med mumsfilibabba. Du klickar, och ger en liten korvbit. Klickar, och ger en liten korvbit. Efter cirka tio klick och korvbitar låter jag korvhanden ligga på bordet/sträckas ut åt sidan och inte förrän hunden kastar ett snabbt ögonkast i mina ögon, dvs söker kontakt, blir det klick och därefter korv.

Redan där har jag lärt honom att kontakt är viktigt, lyssna på matte så lönar det sig. Efter det slutade jag med klickern och gjorde andra övningar istället. Klickerträning är enormt ansträngande för en hundhjärna, allra helst en valp.

Igår tog jag fram klickern igen. Värmde upp med klick-korv några gånger. Kollade att handtricket funkade, jag höll ut handen med korv och klickade när Hagel mötte min blick. När jag ger korv berömmer jag med rösten, annars är jag rätt tyst.

Sedan testade jag en annan grej. Satte mig på huk. Hagel insåg att han förväntades göra något och mötte min blick. Nähä, det hjälpte inte. Testade vacker tass, och att krafsa på mig. Jag höll mig passiv och tyst. Lät han tänka. Sedan testade han en sak till – han la sig! Och jag klickade när han precis höll på att lägga sig! För just då tänkte han tanken ”jag tror jag testar att lägga mig så ska vi se om det blir ett klick”. Och det är tanken jag belönar, att hunden tänker själv och vågar testa.

SAM_0490

Det är tajming det handlar om. För med rätt tajming låter det även klick i hundens hjärna – som nu med Hagel. För nästa gång jag satte mig på huk testade han bara ögonkontakt-knepet en gång, sedan testade han ligg-knepet. Och hade jag velat hade jag kunnat lägga på ett kommando på ligget nu så att efter ett par träningstillfällen till hade jag inte behövt klickern till det där något mer, utan bara säga ligg och ge korv.

Ligg, tänker du. Det är väl inget som är klickern är så fantastisk till. Man kan ju bara lära hunden ligg, med handen och så, som jag berättat om i ett tidigare inlägg. Det har du rätt i, att jag testade ligg med klicker nu var bara för att träna upp hans klickermottaglighet, hans förståelse för metoden – kan man säga. För nu ska vi strax in på lite krångligare saker. Apportering.

Jag började redan med de inledande övningarna igår. Men vi tar det i nästa inlägg – hur du klickar in apportering. Jag har gjort det med min portugisiska vattenhund tidigare, och det har gjort att jag fått en av de bättre apporteringarna jag någonsin haft. Bättre än när jag lekt in momenten, kastat pinnar och haft mig.

Men nu räcker det för denna gång. Vi tar det lite i taget. Med klickerträning blir det korta pass! =)

4 thoughts on “Det sa bara klick – så förstod Hagel klickerträning

  1. Skall bli kul att följa Hagels utveckling genom din träning…jag måste definitivt träna mycket på inkallning av Vilja o Trym. FUnkar på hundträningen men inte så bra hemma eller i skogen.
    Nu töar snön bort här och vi kanske kan hinna med några pass i skogen med hundarna innan sista januari då det inte mer är lovligt för oss.
    Drevprov kanske kan gå med Ayla vilket vi fick ställa in pga snön som kom

    • Hej Majsan. Det där med inkallningen – har du testat att provocera lagom på ”hemmaträningen”. Alltså låta någon dra något som kan uppfattas som en bytesdjur i närheten – just när du ropar in och så? Som man ofta gör med vorstrar – kastar omkring grejer och hojtar stanna?

  2. Intressant. Grannen kör ett liknande upplägg med sina tollare men använder genomgående olika pipor. En specifik till varje hund för att undvika missförstånd. Enda problemet för honom är att hans gammelhund nu gått och blivit lomhörd eller till och med döv….

    • Hej Leif, ha ha om den är döv blir det lite problematiskt. Kanske teckenspråk får bli grejen då, fast det är svårt när hunden har hunnit en bit bort och inte vet att den borde titta på dig … =)

Kommentera

