Något av det godaste jag ätit

Det färdiga resulatet på tallriken. Mört kött, god sås, mumsiga champinjoner, gratäng och trevlig sallad - vad mer kan man begära?

Det färdiga resulatet på tallriken. Mört kött, god sås, mumsiga champinjoner, gratäng och trevlig sallad – vad mer kan man begära?

Vi har just ätit vår nyårsmiddag. Först en förrätt bestående av champinjonsoppa. Sen kom vi till själva kärnan – älgkalvfilén.

Jag hade lagt ut en fråga på Facebook för att få bra tips på vad jag borde göra av kalvfilén. Det kom många bra förslag. Jag gjorde en kombination av två (Tack Åke Lithén och Ingela Marklund) Från det ena förslaget tog jag kryddningen, från det andra tillagningssättet.

Kvällen innan marinerade jag filén i en blandning av olivolja, japansk soja, två lagerblad, fem krossade enbär, två krossade vitlöksklyftor, rosmarin, timjan och min ”måste-krydda” chili explosion.

Just efter att jag skurit upp den. Precis lagom genomstekt enligt mig, säkert alldeles för mycket enligt andra =)

Just efter att jag skurit upp den. Precis lagom genomstekt enligt mig, säkert alldeles för mycket enligt andra =)

På nyårsaftonens morgon satte jag in filén i ugnen med termometer i sig, på ca 70 grader. Sedan skottade vi hustak för glatta livet. Vid tvåtiden höjer jag temperaturen litegrann. Runt halv fem var filén äntligen 68 grader. (säkert för mycket för Åke Lithéns smak men …)

Jag tog ut den, la den i folie, hällde skyn över, och packade in allt i ett foliepaket som fick ligga och vila. Sedan gräddade vi potatisgratängen, smörstekte champinjoner och vispade ihop en grönpepparsås. Efter det var det dags att testa.

Mört! Lite rött men ändå genomstekt. Precis som jag ville ha det! Underbart! Man ska ju inte berömma sin egen matlagning, men efter flera olika försök med älgkött, med varierande tuggummigrad och torrhet, måste jag jag få jubla när det äntligen liknar något!

Vad tror ni? Är det filéns förtjänst alltihop? Att den är så mör och fin att man knappt kan misslyckas? Eller är det alla timmar i ugnen? Kryddorna? För jag vill ju gärna lyckas med det här igen – om jag bara visste vad jag gjorde rätt =)

Avslutar  med en partybild från Trassel och Hagel som önskar gott nytt år på er alla! Hoppas ni vill följa min blogg även nästa år! Det är ju då jag ska börja jaga ännu mer på riktigt =)

Partyanimal? Trassel och Hagel passar på att önska er alla ett gott nytt år.

Partyanimal? Trassel och Hagel passar på att önska er alla ett gott nytt år.

10 thoughts on “Något av det godaste jag ätit

  1. Hej där!
    Vill önska dig först ett Gott Nytt År till er alla i familjen….söta de är vovvarna.
    Här blir det älgkalvsfile med….men vi grillar den med bacon om. Hmm jo för vår smak är din filé för genomstekt, vi vill ha den väldigt röd. Jag har bara saltat o pepprat lite. Gillar viltsmaken därav ingen marinad. Köttet är så mört ändå.
    Till det hasselbackspotatis och kantarellsås som sambon just nu tillagar. En vanlig grönsallad till.
    Ja just ja, ett vitlöksbröd grillas med…..
    Till maten dricker vi Shiraz vin som är fylligt och passar bra till vilt…ikväll blev det De Bortoli ett australienskt bra mellanklassvin.

    Här blåser det o regnar….tjohoo snart är snön borta o vi kan ut med taxarna…..
    Ha en fin kväll!!

    • Tack Majsan för ditt inlägg! Så du är också som Åke Lithen som gärna vill ha det så orört som möjligt. 🙂 nåväl, jag kanske lär mig eftersom. Eller ni! 😉

  2. Härligt jobbat! Sen är det ju det där med temperaturer, hmm….
    …men alla har ju rätt, är man nöjd så är det bra. Sen får jag och andra säga vad vi vill, alla har rätt, ingen har fel.

    Men snälla! Prova att köra en bit till 52c-max55c och jämför smakutbytet.

    Gott Nytt år bästisjournalist!

  3. Finfina hundar och finfin mat! 🙂 Jag är helt på din sida vad gäller ”vällagat” kött! 🙂 Vi har också ätit älgfilé men en större sådan och jag tycker (om man ska grilla eller ha den i ugnen) att marinera den i god tid gör hela ”biffen”. Hoppas ni haft ett gott nytt år och du är varmt välkommen att hälsa på under 2013! 🙂

    • Tack Mona. Både för ditt inlägg och för att du är på min sida =D Skönt! Så det kanske var marineringen som var grejen? Ska testa med andra bitar av älgen en annan gång och se om det blir lika bra! Kul att ni tycker jag ska hälsa på, då bokar vi upp något framöver!

Kommentera

