Vi tar det från börj… slutet!

SAM_0494

Nu fortsätter vi vår klickerträning. Som jag berättade i ett tidigare inlägg så ägnade jag först ett par korta träningspass åt att klicka in Hagel.

Efter det är vi mogna att ge oss på apporteringen, med så kallad baklängeskedjning. Det innebär att du tränar in slutet först – att avlämna apporten till dig. Det gör du genom att, utan något kommando, hålla fram apporten (inget tvång utan håll bara fram den på ett kravlöst sätt – om du förstår vad jag menar) och när hunden typ bara nosar på den så blir det ett klick första gången och sedan korvbit. Efter några sådana gånger, då hunden nosar och du klickar och ger korv – höjer du insatsen. Nu klickar du inte ”bara” för att hunden nosar på apporten utan nu kräver du att han gapar lite över apporten för att det ska bli ett klick och sedan en korvbit.

Klick ska alltid efterföljas av en korv (eller annat som hunden tycker är smaskigt). Klickljudet ersätter inte godis, utan ger en signal till hunden om att just i den sekunden var han jätteduktig, sen får han vänta en liten stund innan du prasslat fram en godis. Notera också att hundar snabbt blir klickertrötta – de orkar inte tänka längre. Lägg då undan alla träningsgrejer ett tag, utan att bli sur. Snart är vovven på hugget igen.

Vissa hundar fattar ju galoppen direkt och hugger apporten på en gång. Vad bra, då sparar du lite arbete. Men låt inte hunden slamsa och tugga på apporten, det ger inget klick. Utan bara när hunden håller den på ett sansat sätt. Till slut sitter det nog. Du håller fram apporten, hunden tar den och håller i den utan att tugga till dess du klickar, ger korv och berömmer med rösten. Nu har du tränat in slutet.

Sedan backar du allt mer, låter hunden ta apporten från din hand en bit bort och sedan skyndar du dig till utgångspunkten där hunden får göra det ni redan övat på – leverera apporten. Klicka och ge korv.

Här kan ni se en filmsnutt från när jag är på detta stadie med Hagel. Notera att han får lämna apporten sittande framför mig. Det är första gången jag tränar in det på det viset, det är så man oftast gör med jakten. Onödigt att krångla med att gå runt föraren och sådant om man har en pippi som inte är helt stendöd i munnen. Men tränar du för lydnadsklass eller bruksprov tränar du in lämnandet av apporten så att hunden sitter på sidan.

Sedan backar du lite till, så det blir ett längre och längre moment innan ni kommer till slutpunkten – leverera apport och få klick och korvbit. Någonstans här börjar du lägga in kommandot, apport, eller vad du nu vill säga.

En dag testar du att hunden får plocka upp apporten från golvet och sedan komma till dig och och göra sin slutövning som vanligt.

Och nästa steg blir att sätta hunden vid sidan, säga stanna kvar, kasta apporten och sedan kommendera iväg honom eller henne för att sedan göra momenten precis som förut och lämna apporten hos dig. Med klick och godis förstås =)

Hoppas ni får en bild av hur jag gör och menar. Det finns ju många bra sajter om detta med klickerträning och baklängeskedjning. En av de jag skarpt rekommenderar är Canis och särskilt denna artikel, även om det är på norska =).

Men fråga och ifrågasätt gärna i kommentarsfältet! Vad har du för erfarenheter av klickerträning? När tycker du att det passar – och inte?

4 thoughts on “Vi tar det från börj… slutet!

  1. Helt ärligt så skippade jag klicker när inte hade min med på träningen.
    Där stod jag utan klicker, helt förlamad!
    Det gick i stort sett lika bra att ropa BRAAA, rösten tappar man inte lika ofta 🙂
    Har inte heller förstått att man inte lägger till komandot direkt när hunden gör rätt.
    Har provat båda och tycker det tar längre tid att först träna momentet och sedan ska man träna in komandot . Lite dubbeljobb?
    Gud vad negativ jag låter …..
    Men det är jag inte när jag tränar hund :))
    Har aldrig priovat baklänges kedjande, får se om jag kan ta det med någon av smådamerna nu till våren. Ska bli intressant.

    • Jo, det går bra med att säga bra och ge korv också. Men trots allt är klickern snabbare, kan berömma mer precist, och förknippas tydligare med positiva signaler för hunden. Det handlar om det där med Pavlovs hundar, att det liksom saftar till i munnen av klicket, det vet att klick betyder mums filibabba =)
      Men som du säger så vet de att ”bra” också är något positivt =)
      Upplever inte att det varit så besvärligt att lära in kommandot, det har bara kommit in liksom. Det är ju ett sätt att mer och mer få bort klickern och ”stabilisera” övningen till ett färdigt moment, ett trick, som hunden vet vad det innebär. Klickernär ju bäst i inlärningsskedet, och när man vill snygga till ett moment som spretar lite. Kanske att hunden går fot snett eller så, så kan man klicka till och visa när man tycker den går bäst …
      Jätteroligt att du tittar in på min blogg, kul att få lite ”mothugg” =) Klicker är ett av många sätt, man ska göra det som känns bäst! Jag var också skeptisk tills jag fick se det live av några hundvänner, och när jag sen fick börja köra själv och se hur effektivt det var, och vilken positiv träning det ger – ja då har jag insett fördelarna – även om jag inte använder det jämt.

  2. Inte en aning….på Jägarförbundets hundträning som jag går på har ingen klicker och alla hundar är duktiga med vanliga kommandon…så jag fortsätter nog med det. Men skall bli kul och följa hur Du gör o resultatet

    • Klart de är duktiga Majsan! Viktigast är ju hur man jobbar som förare med sin hund, att man är positiv och visar sin glädje när de gör rätt. Jag brukar som sagt inte ha klicker till allt, bara till lite tricks och så – och apportering. Det blev så bra sist när jag tränade in apportering med klicker på portugisen, så jag är villig att testa igen =)

Kommentera

