Köpte pipig pipa och smarrig kanin

Häromdagen beställde jag lite hundprylar på nätbutiken Häromi. Så här såg leveransen ut:

Från vänster: en tung kanindummy, visselpipa, vanlig dummy, vanlig dummy med kaninskinn lindat på sig, tre för små skålar.

Från vänster: en tung kanindummy, visselpipa, vanlig dummy, vanlig dummy med kaninskinn lindat på sig, tre för små skålar.

Dummiesarna är jag nöjd med, likaså kaninskinnet som var ett HELT kaninskinn – det hade jag inte trott. Jag trodde bara att man skulle få någon decimeter bred bit som man kunde linda runt dummisen.

Men skålarna var på tok för små. Mitt eget fel, jag bara måttade lite hastigt i luften och trodde att jag beställde en lämplig storlek. Men icket. Får skicka tillbaka och byta till större.

Och visselpipan vet jag inte vad jag ska tro om. Den piper så ljust! Pipigt liksom. Har ju tränat väldigt lite, och för länge sedan, med en pipa, men lät de verkligen så pipigt? Den heter ACME nr 210 1/2 om det säger er ”visselpipskunniga” där ute någonting? Blev faktiskt tvungen att fråga en vorstehkompis Jaana Tengman, och jo, hon har sådana också. Fördelen menar hon är att eftersom de är gjorda i plast så låter de alltid låter likadant, vilket är praktiskt när man köper en ny.

Han håller så fint, och är sååå sugen på att springa och gömma sig med den =)

Han håller så fint, och är sååå sugen på att springa och gömma sig med den =)

Hursomhelst, sen ville jag kolla vad Hagel tyckte om när jag lindade kaninskinnet runt en dummy. Gissa om han blev exalterad! Så jag skyndade mig att ta fram klickern och visa att det skulle vara lite ordning på den här apporteringen. För jag SÅG i hans ögon, som flackade och spanade in hundbädden i ögonvrån, att han gärna ville sticka iväg med dummyn och ligga där och mumsa på den i lugn och ro! Det blev liksom extra tydligt varför man bör ha superlydnad på hunden innan man börjar med riktigt vilt =)
Så jag passade även på att träna honom på att låta bli dummyn. Har jag sagt ”sitt stanna kvar” så är det så, även om kaninen ligger mitt framför tassarna. Det gick bra. Hagel är duktig och lydig. Än så länge. Men det ska bli intressant att se hur det blir när han kommer in i ”tonåren” … =) Eller vad har ni upplevt?

"Jag KAN låta bli, jag KAN låta bli ..."

”Jag KAN låta bli, jag KAN låta bli …”

Kommentera

