Antingen är jag eller bössan vanskapt

BokenBättreJaktskott.jpg

Jag läser boken ”Bättre jaktskott”. En riktig gammal goding. Den förklarar allt från grunden. Hur du ska stå, hur du ska falla fram med axlarna, och sedan huvudet – rakt mot bössan, inte luta.

Och jag testar. Torrtränar som de kallar det. Har min Classic halvautomatiska hagelbössa. Försöker se att allt ser rätt ut i spegeln. Vilket det INTE gör.

Ett uppslag från boken. Ser ni kindkudden på bilden? En sån får inte jag ...

Ett uppslag från boken. Ser ni kindkudden på bilden? En sån får inte jag …

Jag får inte alls till den där kindkudden som de pratar om. Om bakkappan ligger rätt mot axeln, ja då tar kolvkammen i käkbenet på mig. Och rättar jag till så att jag får en kindkudde, ja då tittar jag rakt in i bakkanten på bössan, ser just ingenting och har bakkappan halverst ovanför i luften – mot nyckelbenet. Tror ni jag kommer att träffa många lerduvor eller pippifåglar på det viset? Jag är skeptisk.

Men vad är smartast att göra nu? I boken står det ju att viktigast av allt är att bössan passar, att man skjuter in sig med rätt stil och teknik, för sen är det jättekrångligt att ändra. Så jag tänkte att jag skulle köpa en sådan där kolvkamsförhöjare och trä på. Det tror jag skulle göra susen. Eller ska jag traggla och försöka skjuta in mig ännu mer med bössan som den är?

8 thoughts on “Antingen är jag eller bössan vanskapt

  1. Jag tycker att du skall ta hjälp av någon för att få det rätt. Någon instruktör på skjutbanan eller kunnig bekant eller så. Sedan tejpar ni på pappbitar och bygger upp kolven så den passar dig. Inte snyggt, men användbart. Därefter _kanske_ du köper en kolvkamshöjare av samma höjd som pappuppbyggnaden. Eller låter montera en justerbar kolvkamshöjare, vilket är snyggare.

  2. Just det ja. Det går lite mode i det där med skjutstilar och hur man skall stå när man skjuter, vilket inverkar på hur kolvar är formade. Därför ser kolvarna ut lite olika över tid.

    Med detta menar jag _inte_ att boken är inaktuell – jag har den i bokhyllan och tycker själv att den är mycket läsvärd och lärorik.

  3. Håller helt med Leif. Jag träffade inte mina lerduvor på en bana där erfarna tävlande höll till. Han kollade o förstod direkt varför jag inte träffade bra. Hämtade papp och tejp och byggde upp kammen….vips träffade jag alla duvorna. Nu har jag trätt på en höjare o det funkar. Men jag skall köpa mig en lerduvevapen och då med justerbar kolvkam. Sambon har köpt en Browning 725 nyligen och har fixat justerbart. Får se vad jag skall ha för vapen lutar åt Beretta

Kommentera

