Majsan visste knappt vilket rådjur hon skulle välja

Majsan och hennes hund Tyra.

Majsan och hennes hund Tyra.

Det är dags för nästa Månadens intervju. Den här gången är det Majsan Friskvall som är i fokus, vars blogg ni kan kolla in här. Läs här om när Majsan satt en regnig och mörk morgon och passade på rådjur. Hon trodde chanserna var små, men så dök det helt plötsligt upp stora chanser!

1. När började du jaga?

– Det var nog i 8-10 års åldern jag fick följa med min pappa som jagade. Till en början var han inte så pigg på det. ”Det är inget för flickor” men efter en hel del tjat fick jag följa med. Jag fick sitta bakom honom och vara tyst. Sedan fick man någon gång då och då hålla i bössan.

Majsan med en älgkalv hon sköt i november 2009.

Majsan med en älgkalv hon sköt i november 2009.

2. Vad hade du för erfarenheter?

– Tills det att jag tog jägarexamen var det mest hare, räv och rådjur som pappa jagade. När jag var lite äldre gick jag med i drevkedjan vid älgjakten och blev intresserad av den jakten. Efter att jag skaffat vapenlicens var jag med som skytt.

3. Hur var det att ta jägarexamen?

– Det var en intressant utbildning. Kommer ihåg att många av de äldre gubbarna svor över alla fåglar man skulle lära sig. De var ju bara intresserade av älgjakt t ex. När jag tog jägarexamen var jag ensam kvinna vilket idag är annorlunda och kul. Blev även anmäld till provledarutbildningen vilket jag praktiserade några år.

4. Vad för sorts jakt brukar du helst ägna dig åt?

– Rådjursjakt med hund. Jag gillar samspelet mellan hund och hundägare. Du hör hur hunden jobbar, man läser av hur skallet låter, hunden kommer mot dig med fullt skall och du vet att det är djur före. Det är otroligt spännande. Det är en lyckad dag med ett fint drev även om det inte skulle bli skjutet något djur.

5. Berätta hur en vanlig jaktdag kan se ut.

– Det blir en tidig morgon. Man fixar matsäcken man skall ha med. Vapen med mera har man fixat kvällen innan. Om hundarna skall med så packar vi allt till dem. Vill inte glömma min Garmin GPS, extra batterier och kniv. Vi brukar samlas 07.30-08.00 Upplägget beror lite på vad det är för jakt. Vi är ju med på två jaktmarker. I jaktlagen har vi gått med på hemsidan krut.se där vi lägger in jakter i kalendern. Då kan man anmäla sig om man vill delta. Som jaktledare vilket jag är en av 3 på ena marken så är det bra att kunna planera lite kvällen innan när man vet hur många som kommer. Om vi ska ut med våra hundar ansluter jaktkamrater och vi planerar såten på plats.

6. Vad är det viktigaste för att du ska tycka att det har varit en lyckad jaktdag?

– Härligt väder är ju ett plus. Inte kul att sitta i regn eller blåst. Att hundarna har fått fina drev. Får vi utdelning så är det ju jättekul men är inte prio ett. Jakten är mycket den sociala biten. Avkoppling och ladda energi av natur, spänning och upplevelser.

7. Berätta om ditt bästa jaktminne?

– Oj det var svårt. Kommer ihåg ett speciellt jaktminne. Det var nog i början av november för väldigt många år sedan. Tog min studsare och skulle bara sätta mig en stund ute på fältet vid vårt hus. Jag har grannens mark för småvilt. Det var regnigt och ganska mörk morgon. Jag tänkte vilken tok jag är. Gå ut i detta väder för här kommer ju inget. Men helt plötsligt hoppade familjen rådjur fram. En bock, get och två kid. De kom ut från skogen på ca 50 m. Jag satt i kanten av fältet och hade vinden rätt för de noterade mig inte alls. Nu var frågan skulle jag skjuta ett kid eller bocken? Jag smög upp studsaren sakta mot kinden … siktade in mig på bockkidet. Men bocken vände upp sidan fint och skottet gick mot honom. Han rusade in i skogen men jag visste att skottet satt där det skulle. Sprang hem och hämtade sambon och Trixi som då inte var gammal. Hon är nu sedan länge i hundhimlen. Hon fick spåra. Bocken låg bara en bit in i skogen. Han hade rasat ihop mot en gran. Då upptäcker vi att hornen trillat av när han föll ihop. Vi hade lite bestyr att hitta dem då de var svåra att se i höstlöven.

8. Vilken jakt skulle du gärna testa om du fick möjlighet?

– Toppfågeljakt. Vi har ju inte det här nere i södra Sverige så mycket. Det verkar vara spännande att smyga sig inpå dem. Har man med sig en trädskällare är det nog extra spännande.

9. Är det något djur du INTE vill jaga?

– Räv har jag nog lite svårt för att skjuta. De påminner om hund. Eller kanske så är det ett barndomsminne som spökar. Min Pappa var murare och jag var med honom på jobb ibland. Jag var nog 4-5 år när jag var med honom på ett jobb. Där hade de en räv bunden vid en löplina vid en koja. Han var som en hund. Jag lekte med honom och kommer ihåg att han tog min sko. En skabbräv skulle jag inte tveka alls att skjuta. Jag har varit med på rävjakter men inte fått någon räv i pass. Men det kanske smäller. Det får vi se då.

10. Vad har du för vapen nu?

– Studsare Husqvarna, modell 3813, kal 6,5×55. Min första studsare som är ombyggd till mig. Hagelgevär hammerless Sauer & Suhl, kal 12. Min pappas hagelgevär. Hagelbock Classic Lady Gun, kal 12, Kombi Merkel SL2, 8×57 JRS och kal 20, studsare Carl Gustaf 2000 kal 6,5×55. Väntar på licensen på en ny studsare Browning X-bolt kal 30-06. Jag tänkte byta in min studsare CG 2000 till ett vapen för lerduveskytte. En sporting troligen av märket Beretta.

11. Vad gör du när du inte jagar?

– Det blir ju mycket med hundarna. Träning i olika former som lydnad- och spårträning när det inte är jaktsäsong. Troligen kommer jag att gå viltspårdomarutbildning i vår. Nu är jag även invald i styrelsen för Kronobergs Taxklubb så det blir väl lite aktiviteter där. Min sambo och jag har börjat med aktivt lerduveskytte. Vi är även skjutledare både på lerduve- och kulbanan. Så det är mycket tid vi tillbringar på skjutbanan under den säsongen. Det blir mycket fotografering, mest naturfoto. Mina favoritmotiv är ju så klart älgar och rådjur. Sedan försöker jag hinna med egen träning och övriga vardagliga sysslor.

Fakta:

Namn: Majsan Friskvall

Ålder: Var det 25 ???:-)

Bor: 2,5 mil sydost Vetlanda. Mitt ute på landet

Familj, inklusive djur: Sambon Joakim som jagar med. Hundarna Tyra, Trym, Vilja, Ayla och Konjak

Kolla in: www.jaktvallens.se

6 thoughts on “Majsan visste knappt vilket rådjur hon skulle välja

  1. Fick tips om intervjun via hennes blogg, så himla kul att få läsa den….nog för att man förståt en del, men kul med ännu mer historia. Även kul att läsa hos dig. Läste några av dina äldre inlägg och det där med hundlydnad det måste man verkligen annars kan det gå galet. Min lille hund jagar fortfarande trots sina snart 14 år! Fattar inte att han kan efter att ha varit riktigt dödssjuk, men piggnat på sig. Ha det gott.
    /Carina

  2. Ja visst e ja…..:-) Cool alltså…du e ju för go!!!! Trevligt du gjort reportaget. Ja vi är ju några tjejer i bloggvärlden här som är jägare och skriver om det vi är med om.
    Hur är det med Hagel?
    Tyra löper ju inte ännu, suck…..

Kommentera

