Han klarar fyra dummies på rad

Att leverera dummien med kaninskinn går oftast bra.

Att leverera dummien med kaninskinn går oftast bra.

Ursäkta, men nu kommer ett sånt där ”jag är en så stolt matte”-inlägg. För ni förstår – jag har en sån duktig hund. Ja, i alla fall idag =)

Den senaste tiden har jag utökat svårigheterna runt apporteringen. Är jättesugen att börja låta honom söka dummisar i fält, men det är ju bara typ två meter snö i vägen! Så det får bli inomhus så länge.

Av gammal brukshundsvana kallar jag det uppletande, så hette det när man letade föremål, typ vantar, plånböcker och skor, på Brukshundklubben. Nu inom jakten tror jag det heter … tja sök, och sökarbetet kallas reviering, eller?

Nåväl, nu har vi kommit så långt att jag sätter Hagel i köket, och visar att jag har fyra dummies med mig. En är klädd i kaninskinn och en har en skatvinge fastsatt på sig. Resten är neutrala. Sedan får han vänta där medan jag går ut i hallen och gömmer ett par stycken, en kan hamna under skohyllan, en bakom hundbädden. De andra två gömmer jag i ett rum intill.

Efter det går jag tillbaka, visar att händerna är tomma, ställer mig bredvid honom och när han tittar på mig får han kommandot ”leta”. Det är också en brukshundsgrej som sitter inpräntat. Jag kan inte säga ”sök”. Det sa man bara när hunden skulle söka efter människor.

Hagel sticker iväg och letar. Finner en dummie och kommer tillbaka. Sätter sig framför mig och får ett klick med klickern och sedan korv när jag tagit dummien. Sedan skickar jag iväg honom igen med ett nytt letakommando. Ibland får jag följa med ett par steg för att han ska komma ihåg att det var några fler dummies som blivit gömda. Han hittar nästa och kommer tillbaka och lämnar. Jag låter honom jobba så självständigt som möjligt. Lägger jag mig i och pekar och försöker hjälpa så kommer han att ”fråga” mig varje gång det tar emot senare. Och inte vet väl jag var pippisarna är i skogen!

Till slut har han hittat alla fyra dummisarna (jag har inte fler än). Och det är mycket bättre träning än att gå en promenad, rent trötthetsmässigt. Eller vad säger du?

Jag ser fram emot torsdag kväll. Då ska jag och vorstehkompisen Therese och Della träna tillsammans i inomhuslokalen. Vi har tränat tillsammans en gång förut, vilket ni kan läsa mer om här. Det kommer ett inlägg om torsdagens pass också senare =)

8 thoughts on “Han klarar fyra dummies på rad

  1. Duktig vovve! 🙂 Han verkar hålla kvar dem oxå vilket jag förstått kan vara ett svårt moment?! Snart kommer jag med en skogsfågelvingsleverans så han får leta lite roligare dummies 😉 Kram på er!

  2. Va duktig du är o även Hagel!! Biir nog en kanonhund….
    Tyra löper nu o parning blir nästa helg. Men jag kommer inte iväg till Åbo som tänkt, alla hytter slut…hur kul e de??
    Men jag har fått en hane föreslagen av min uppfödarmentor som är kanon….
    Kram på er båda!

Kommentera

