Både vorstehn och jag fick vad vi tålde

Leo på bobben, och Hagel och Trassel i bakgrunden. Notera hur Hagel laddar för ett anfall ...

Leo på bobben, och Hagel och Trassel i bakgrunden. Notera hur Hagel laddar för ett anfall …

Inte för att jag har åkt Vasaloppet någon gång. Men jag tror det handlar om att vara seg och uthållig, att kämpa på fastän det tar emot.

På dagens runda tog det emot kan man säga. Dels var det moddigt och mjukt i skoterspåret, dels hade jag en inte så lättglidande bobb bakom mig med en femåring på. Men jag hade bestämt att vi skulle gå en längre sväng eftersom vorstehvalpen Hagel hade varit som ett vandrande plåster på morgonen, tramp, tramp i hälarna på mig hela tiden! Nu jädrar skulle han få …

Hagel gillar att upptäcka världen.

Hagel gillar att upptäcka världen.

Nu är det race igen! Trassel jagar Hagel för allt vad han är värd.

Nu är det race igen! Trassel jagar Hagel för allt vad han är värd.

Vi gick en runda ned mot isen, Ytterviksfjärden, eftersom jag ville kolla om det kunde vara ett alternativ för våra hundspannsturer. Men isen där är oberäknelig, och gav inte ett betryggande intryck den här gången heller. Så vi vände. Och så ville jag ta en annan väg hem och se något nytt.

Vi tog in på en avstickare. Nu var det inte längre ett helt skoterspår, utan bara trampat en smal remsa. Missade man den smala stigen föll man djupt ned i snön. Här blev jag varm kan jag säga!

När vi kom in på gården bolmade det om mig. Magen hade börjat kurra för länge sedan och skrek nu efter lunch – en stooor lunch. Så jag gräddade pannkakor till sonen, och till mig själv blev det crepes, fyllda med en skink, salami, ost-blandning. Orkade bara två – men de var stooora! =)

Nu är vi som nöjda allihopa. Men jag vet nog att snart låter det tramp, tramp igen …

Vi såg en del fågelliv, som den här blåmesen, eller vad det nu är?

Vi såg en del fågelliv, som den här blåmesen, eller vad det nu är?

6 thoughts on “Både vorstehn och jag fick vad vi tålde

Kommentera

