Pressade, men roliga, sommarplaner

Kanske blir det jaktprov även för mig och Hagel i höst? Här är dey Jenny Haraldsson och Kvittra som får en genomgång med domaren Didrik Skarin.

Kanske blir det jaktprov även för mig och Hagel i höst? Här är dey Jenny Haraldsson och Kvittra som får en genomgång med domaren Didrik Skarin.

Jag vet – det är mitt i vintern just nu. Och jag njuter i fulla drag av allt vad den har att erbjuda. Men jag har inte kunnat låta bli att spana in allt spännande och kul som händer i sommar! Det finns mycket skoj att vara med på, om man kan och hinner. Bland annat har man ju ett jobb som tar för himla mycket tid av fritiden 😉

Nåväl, nu ska ni får höra lite om planerna:

19 maj är det en vorstehutställning i Piteå – kunde ju vara kul. Lagom avstånd, bara åtta mil.

29 juni-30 juni är det Höga Kusten Game Fair. En jaktmässa med en massa prova på avdelningar och en massa trevliga saker man kan köpa. Också lagom avstånd, bara cirka 30 mil.

6 juli är det eftersöksprov i Skellefteå. Vet ännu inte riktigt vad det innebär, om vi till och med ska vara med – jag och Hagel. Eller om vi satsar på att åka dit och se och lära. Jättenära är det också, bara typ en mil.

26-28 juli är det Fäviken Game Fair. Enligt erfarna jägarinnan/bloggaren Mona Eriksson är det den här mässan som är värd att åka på. Den är STOR. Ligger också på överkomligt avstånd, lite drygt 50 mil. Vi kan tänka oss att kosta på en övernattning då … =) Vi har också fått veta att man ska ta med sig den STORA plånboken då, för det finns en del stånd som lockar med intressanta saker och erbjudanden. Dreglar redan!

28-31 augusti blir det enormt intressant. Då är det dags för det stora Riksprovet i Lycksele. Dit är det bara 15 mil. Jag har tänkt att vara med och se och lära, så jag och Hagel kan vara med ett annat år. Det är mitt mål. Ett annat mål är att vi inte ska göra bort oss … =)

20 september är det ett jaktprov fjäll i Klimpfjäll. Vad kan det vara dit, cirka 40 mil? Har svårt att veta om vi är duktiga nog att vara med då. Hagel är faktiskt bara sex månader än, så jag har lite svårt att se hur formkurvan och inlärningsnivån, på honom och mig, är då. Men är vi nog genomtränade så skulle det vara kul att vara med.

Ja, och sen är det älgjakten, fågeljakten och dags att köra igång höstträningen för slädhundarna. Så himla mycket roligt som väntar!

Men berätta nu, har ni varit på någon Game Fair? Hur mycket pengar ska jag ta med egentligen? Ska jag påbörja ett särskilt månadsspar redan nu? =) Och Riksprovet, hur svårt är det egentligen? Tror ni att vi är redo nästa år?

14 thoughts on “Pressade, men roliga, sommarplaner

  1. Ha ha, ja starta ett fett månadssparande redan nu eller lägg hela semesterkassan på en helg i Fäviken 😉 Nä det beror väl lite på vad du är ute efter…och så blir det ju kanske en hel del spontaninköp ovanpå det 🙂 Berätta mer om det det eftersöksprovet? Är det viltspårprov? Vem arrangerar? Jag skulle nämligen ha gått det där första provet och fått lilla Röja ”godkänd” även på papper…

    • Eftersöksprovet hittade jag nog på vorstehklubbens hemsida, Västerbotten. Ska kolla om Hagel har åldern inne då, skulle vara kul att starta i unghundsklass. Häng med ni med, om man får fastän man inte har en vorsteh …?

  2. Roligt & spännande med mycket att se fram emot 🙂 låter som en bra idé att börja spara 😉
    Har aldrig varit på en sån mässa men skulle säkerligen tycka det var jättekul att besöka en!

  3. 🙂 ja det var ett digert schema. Ja planer skall man ha. Elmia Game Fair i maj är Sveriges största. I år i Jönköping , vartannat år Tullgarn.
    Visst kan man göra klipp där om man skall handla. Kul med uppvisningar osv. Vi har väl det mesta nu. En Beretta sporting är ju det som skall inhandlas så jag kan träffa många duvor 🙂

  4. Åh jag har alltid varit sugen att fara på nån av dom där mässorna men jag har inte fått mig iväg. Men det låter som om man borde börja spara nu 🙂

    • Ja verkligen, jag tror det är helkul och att man kommer hem med en massa lärdomar, nya bekanta och en massa extra grejer som är bra att ha! =) Vilken blir närmast för dig tror du?

  5. Jo jag hamnar i samma läge 🙂
    Får se vad som händer i sommar. Om man inte får sig iväg på någon av de större jaktmässorna så har man lilla Nolia att hänga på 🙂

Kommentera

