Hux flux flyger lejon och kaniner iväg

Det var det här lejonet och den här kaninen som fick agera villebråd.

Det var det här lejonet och den här kaninen som fick agera villebråd.

När man ska jaga med en vorsteh är stanna-kommandot enormt viktigt. Springer hunden efter pippin just när jag ska skjuta kan det bli ont i ändan, för hunden alltså.

Det är också bra att ha ett fungerande stanna-kommando i andra sammanhang, som när vilt som inte är jaktbart plötsligt skuttar iväg i skogen, eller om hunden rusar ut mot en väg där det just kommer en bil. Ja, då är det VÄLDIGT fiffigt att kunna ropa ”Stanna” och hunden stannar och sätter sig på en gång.

Så det har vi förstås tränat mycket på jag och Hagel. Nu kan han det rätt bra, i situationer där allt är frid och fröjd. Men om det skulle springa iväg något djur … funkar det då? Bäst att testa.

Jag gick ut och byggde en enkel ”bana”. Först ett mjukislejon som jag lånat av femårige sonen. Lejonet var fastknutet i en 15 meter lång spårlina, runt en trädgren och sedan tillbaka en bit.

Så när sambon hjälpte mig genom att rycka i linan så åkte lejonet först framåt en bit – sedan uppåt. Jag hade ett långt dubbelkoppel på Hagel så jag skulle kunna rycka till om han skulle bli för uppspelt. Men det behövdes knappt, han blev lite spak redan när jag röt ”stanna”. Mycket godis och beröm fick han efteråt.

Efter första lejonrymningen testade vi igen. Lade ned lejonet på skoterleden och sedan gick jag mot den och Fredde ryckte undan just när Hagel hade cirka 30 centimeter kvar. Då kommenderade jag stanna igen. Blev bra, lite lagom peppad, men klart kontrollerbar.

Lite längre bort efter skoterleden fanns en mjukiskanin i ett rep. Också den fick en hastig flygtur upp i tallen med sambons hjälp. Och jag sa ”stanna” och var beredd med kopplet. Men återigen behövdes det inte. Bra. En bra början. Nästa gång kanske jag törs köra utan koppel?

Lilian Westerlund med sin Ormkullens Evita visar ett bra exempel på stadga – att hunden inte springer efter viltet.Foto: Jaana Tengman

Lilian Westerlund med sin Ormkullens Evita visar ett bra exempel på stadga – att hunden inte springer efter viltet.
Foto: Jaana Tengman

12 thoughts on “Hux flux flyger lejon och kaniner iväg

  1. Vad duktiga ni är! Ayla kan väl bäst stanna när man går och sedan kallar in. Men det är ju lite annan hund än vad Hagel.
    Nu skall jag snart åka till Kronobergs Taxklubbs årsmöte. Blir invald i styrelsen o har även 2 vandringspris att hämta för Ayla…ha en fin fortsatt lördag!

  2. Duktig Hagel! Det måste ju vara ett av de svåraste momenten, att de ska stanna kvar när fågeln flyger iväg! Det strider ju som emot jaktinstinkten…Du gör rätt i att träna detta massor och på olika sätt och precis som jag just skrivit i ett blogginlägg så är det ju endast fantasin som sätter gränser! 🙂

  3. Vad duktig kille han är Hagel! 🙂 Hoppas det går lika bra när du testar utan kopplet.
    Annars får Fredde rycka undan så Hagel inte slaktar Leos djur 😉

  4. Smart! Det är ju även bra träning om du ska börja köra drag med honom. Så att han inte gör 90 graders vändning rakt ut i skogen efter något smarrigt som passerar spåret 🙂

    • Precis Stina! Har faktiskt testat de inledande dragövningarna med Hagel idag. Efter tre korta sessioner verkade han att ha fattat! Vi får väl se nästa gång …

    • Jag har tränat mycket stannakommando i olika situationer. Typ på promenad, under bus, inne i köket. Då utan något störningsmoment. Så nu var det dags att se om det funkade lite mer på riktigt. 🙂

Kommentera

