Kompenseringspass med Hagel

Här är ett av alla glada gäng som jag var ute med under sportlovet.

Här är ett av alla glada gäng som jag var ute med under sportlovet.

Sportlovet har verkligen varit sportigt – om man ser till graden av aktivitet. Det passade så bra att jag jobbade eftermiddag den veckan, vilket gjorde att jag kunde ta emot bokningar till vår hundspannsverksamhet. Först verkade det bli ett par körningar, men vips var hela veckans förmiddagar uppbokade! Kul! Roligt att kunna ge en sportlovsupplevelse till de barn och ungdomar som kom med sina föräldrar eller mor- och farföräldrar.

Fast det gjorde att det inte blev så mycket tid till annat. Till exempel blev Hagel och Trassel försummade. Eller ja, nioåriga Trassel störde sig inte så mycket på att han fick vila – men Hagel, sex månader, blev studsigare och studsigare ju längre veckan gick. Så till slut på lördag hann jag klämma in ett cykelpass och på söndagen både ett cykelpass och en uppletandeövning.

Här lyckas jag ta bilden just innan Hagel hugger dummiesen.

Här lyckas jag ta bilden just innan Hagel hugger dummiesen.

Vi gjorde den i slädhundarnas stora rastgård i skogen, den är nedtrampad och bra. Jag satte Hagel och gick ut och släppte dummies lite här och var. Sedan gick jag tillbaka och kommenderade ”leta” så fick han söka rätt på dem och apportera in dem en efter en.

Sedan tog jag med mig Hagel och satte honom bakom garaget så han inte kunde se någonting av vad jag gjorde. Att sätt att minska synretningen och öka svårighetsgraden en smula. Jag gick och kastade ut dummiesarna och hämtade sedan Hagel. Efter det fick han leta igen och hämta in dem en efter en. Han skötte sig snyggt och sökte ivrigt. Bra också att sibbarna tjöt till då och då i sina hundkojor så han fick träna på att inte bry sig om störande inslag.

På torsdag ska jag på en intressant föreläsning. Den handlar om olika sorters lockjakt. Det är P-A Åhlén som ska föreläsa. Han har många års erfarenhet av lockjakt på älg, rådjur, rovdjur, vildsvin, kronvilt och kråka. Han har även stor erfarenhet av lockjakt utomlands.

”P-A kommer under kvällen att berätta om grunderna för lockjakt och tipsa om hur man som nybörjare undviker de största misstagen. En framgångsrik lockjägare har många misslyckanden bakom sig och vars främsta egenskap är envishet och en förmåga att omsätta sina misslyckanden till erfarenhet. Lockpipor och jaktfilmer kommer att finnas till försäljning efter föreläsningen.”

Återkommer med ett inlägg om detta plus bilder och filmer från kvällen! =)

8 thoughts on “Kompenseringspass med Hagel

  1. Bra jobbat Susanne men du måste som sagt komma ihåg att ta det lite lugnt oxå! 🙂 PA:s ”temakväll” kommer du garanterat att gilla, han är både duktig och rolig och pratar högt (jag hade honom som lärare när jag läste viltbiologi) 🙂

    • Jo, jag försöker verkligen ta vara på de små pauserna, men förra veckan var det då rakt ingen. =) Den här veckan ser lite bättre ut.
      Kul att du gillar PA Åhlén. Det blir intressant att lyssna på honom och lära sig nya saker inom jakten. Pratar han så högt så att man borde sätta sig längre bak …? =)

  2. Kul att ni har så mycket gäster som vill åka hundspann 🙂
    Duktig han är Hagel, skönt att du hann med att aktivera honom också.
    Låter som en intressant och bra föreläsning!

    • Tack Ingela! Jo, det kändes verkligen skönt att han äntligen fick lite utlopp för sin energi! Visst kan det vara bra att träna på att det ibland inte händer så mycket, men nån måtta får det vara!

  3. Va kul att ni fick o göra….intresse för hundspann ökar verkar det som.
    Va duktig han är. Jag måste börja med inkallningsträning på unghundarna. Men det gick bra för Vilja på utställningen i söndags 🙂

Kommentera

