”Låt som den mindre tjuren”

Foto: Roine Sandlén

Foto: Roine Sandlén

I torsdags kväll fick jag lära mig hur jag ska locka på älg, rådjur, räv, kråkor och även björn! Jag fick också små luriga knep för att lyckas. Kolla filmer på länkarna här nedan!

Här är filmen jag köpte.

Här är filmen jag köpte.

Det var PA Åhlen, som till vardags jobbar för Jägarförbundet med mårdhundsprojektet, som höll i en föreläsning på Folkets Hus i Klemensnäs. Han driver också företaget Nordik Predator i Ånäset med fem anställda. I företaget gör de lockpipor och filmer som visar hur det går till. Jag köpte en film lockjakt på älg, en trailer till den hittar ni här.

Föreläsningen höll på i nära tre timmar. Jag, som vanligtvis är en motvillig expert på att nicka till under föreläsningar, satt klarvaken hela tiden. Vilka spännande berättelser han hade, och vilka högljudda pipor! Vilket kanske bidrog till att jag med lätthet höll mig vaken? Hi hi!

Nåväl, för att det här ska kunna bli någorlunda lättlästa blogginlägg kommer jag att dela upp det han berättade i olika delinlägg. Först ut blir hur du lockar på älg. I nästa inlägg kommer rådjur, efter det räv och sist en blandning av kråka och björn.

– Älgar är de mest lättlockade djuren vilket lämpar sig bra för nybörjare, inleder PA Åhlén.

Man kan locka genom att härma älgkons kontaktläte, älgkons brunstläte, hästgnägg, tjurens kontaktläte, göra fejningsläten och urinera. Ja, inte på riktigt alltså utan genom att hålla vatten på hög höjd från en behållare så låter det som när kon kissar.

– Hästgnägg är oerhört effektivt, säger PA och låter ”yyyhhh” – typ. =)

Om man ska försöka locka en tjur kan man först låta som en älgko och sen som en älgtjur. Men låt inte för grovt. En liten tjur är mer stimulerande att komma och ta fajten med.

– Du måste låta som en mindre tjur, säga ”Åh åh” i en inte alltför mörk ton. Annars drar den, säger PA Åhlén.

Du kan använda din egen mun för att härma en älg, gärna med en lur för att förstärka ljudet. Luren kan man köpa av PA till exempel, men annars går det bra att tillverka en själv av kartong, förklarar han.

– Men lägg gärna gräs eller granris i luren så ljudet filtreras lite, annars anar älgarna ugglor i mossen.

Kolla på filmen hur PA lyckas bräda en riktig älgko och få tjuren att komma till honom istället! Jag har filmat medan han berättar om det som händer. Tyvärr avbröt jag filmningen en tiondels sekund innan skottet föll, men det är spännande i alla fall!

Sedan finns det också membranpipor och en sorts slang som låter förfärligt – det är kalvångest.

Enligt PA är det alldeles utmärkt att locka när man ändå sitter på älgpasset.

– Du ökar dina egna skjutchanser chanser med 2 000–3 000 procent om du lockar på passet, säger han.

Han lockar även när han går med hund. Och om hunden står och skäller på en älg och han har svårt att komma närmare för att frosten i marken avslöjar honom, ja då lockar han och knatar bara in!

– När älgar fått en hund på sig är de fenomenalt sugna på att träffa andra älgar och ”skala” av sig hunden på den älgen, berättar PA som en förklaring till att han är så ”välkommen” med sitt kontaktläte då.

Vilken frekvens håller han på lockandet då?

– Det är smart att locka glest, men jag blir lätt frustrerad och då blir det gärna att man gasar på. Jag kör en lockserie, sedan ett uppehåll på två till fem minuter. Sedan en serie igen och efter det uppehåll. Ungefär 20 minuter håller jag på. Har det inte kommit en älg då så finns det ingen i området.

Vad säger du om det här? Håller du med? Har du testat? Eller gör du på annat sätt?

8 thoughts on “”Låt som den mindre tjuren”

  1. Älg har jag inte lockat men väl rådjur och räv. Och det med varierande resultat. De senaste årens pürchbockar har jag lockat in. Några enstaka lokkerävar har det blivit.
    Får väl ta och försöka locka lite älg nästa älgjakt. Det brukar ju bli lite träigt på passet efter ett par timmar….

    • Hej Leif. Vad roligt att det har lyckats för dig! Jag har testat lite på älg och kan ev ha lyckats en gång, men det kan bero på annat också. Men grejen är att jag varit så osäker på om jag låter rätt och hur tätt man ska locka å så. Nu har jag fått mer kläm på det.

  2. Kul med en så spännande föreläsning! 🙂 Förstår att det var väldigt intressant att lyssna på!
    Jag har lockat till mig en kviga på 30 m, sen slutade jag, ville inte ha den närmare 😉

    • Tack Majsan. Inte på jakt, känns det osportsligt? Jag har funderat lite på det där. Att blåsa i en kalvångesttuta för att locka/lura kon just efter att man fällt kalven känns lite fräckt. Men samtidigt känns det bra att de får sluta sina dagar samtidigt … men nu är det mina mänskliga känslor som pratar. Svårt veta hur älgar tänker och känner.

  3. Intressant inlägg! Räv lockas det friskt här och ett och annat rådjur. Kompisen sköt en fin tjur i höstas på lock. På markerna här nere har man ofta bara 1-2 tjurar så då är det bråttom att komma till skott tidigt på måndagsmorgonen. Definitivt något jag ska köra med i höst!

    Frågan är om en inlockad älg som genomskådar inte kommer på lock i framtiden, lite som en räv? Nu är de inte lika smarta, men intressant hur de reagerar.

    • Hej Pontus, kul att du hittat hit! Roligt att du redan testat lock-konsten. Jag funderar på det där du skriver om en inlockad älg, och inte skjuten, lättare genomskådar sådant i framtiden. Har svårt att tro det. Jag menar, älgarna måste ju snacka en hel del med varandra under året och bli liksom överbevisade om att det oftast är en riktig älg som ropar där borta. =)

Kommentera

