Hagel tog räven!

Hagel ger räven vad den tål.

Hagel ger räven vad den tål.

Häromdagen hälsade jag och Hagel på Irene Nilsson, Hagels uppfödare. Han verkar ha kapacitet att bli en riktigt bra jakthund, fast en ganska egennyttig sådan!

Även en annan valpköpare var där, Vivvi som köpt kullbrorsan Bruno. Och så har Irene kvar en tik från kullen – Jaga. Så det blev ett ordentligt race med de tre kullsyskonen.

Tre busiga sjumånaders kullsyskon. Från vänster Jaga, Hagel och Bruno.

Tre busiga sjumånaders kullsyskon. Från vänster Jaga, Hagel och Bruno.

Vi körde lite apporteringsövningar. Irene hade tinat upp någon ripa, ett par andra fåglar och en räv. Räven var flådd och fått en dummie inmonterad i kroppen. Sedan hade den blivit igensydd. Detta för att kunna tina upp och frysa ned den fler gånger innan den blev för sunkig.

Jag blev nervös. Hagel hade ju bara apporterat dummies med någon orrvinge på sig, eller ett kaninskinn. Inte hela riktiga fåglar eller rävar. Vad skulle han tycka?

Vi började under ordnade former med ripan.

Vi började under ordnade former med ripan.

Jag började med ripan, rätt så liten och behändig. Hagel fick sitta, sedan höll jag fram den så han fick ta den i munnen och släppa den efter att jag klickat med klickern. Jag ville göra en strikt övning i början så han blev påmind om hur avlämningen ska se ut. Jag misstänkte nämligen att han kunde bli lite väl förtjust i sina byten och bli egennyttig. Vilket han blev när han senare fick prova de andra fåglarna. Men inte mer än att han ”råkade” ta en omväg på väg till mig.

Sedan var det dags att testa räven. Jag var enormt nyfiken. Skulle han bli rädd? Nejdå, han luktade ett tag, och tog sedan ett grepp om räven och ruskade den. Jag lockade och tja, Hagel kom väl i min riktning men inte ville han så gärna lämna ifrån sig den här läckerbiten. Så han segade sig, ”råkade” ta en omväg men till slut kom han. Som kompensation för att jag fick räven fick han en massa korvbitar. Men jag tror han gärna hade bytt tillbaka … =)

Jaga ser jättearg ut, men hon och Hagel hade väldigt roligt.

Jaga ser jättearg ut, men hon och Hagel hade väldigt roligt.

8 thoughts on “Hagel tog räven!

    • Tack vad snällt! Ja, det blir enormt spännande i framtiden … och kul! Våren är nog här, här är det knallsol varje dag och snön smälter tokfort. Blir bra, nu är jag sugen att prova eftersöksprov och dra en pippi i skogen =)

  1. Vilken tur att jag inte ”gjort sönder” den senaste räven då?! 😉 Förhoppningsvis kan jag snart leverera en till om du vill, det är en som har gäckat mig flera gånger under veckan men jag tänker vinna!!! 🙂

  2. Aha, där har du fått lite rovviltskärpa konstaterad!
    Perfekt!
    Det kan bli användbart förr än man anar, inte minst om man råkat skadeskjuta en räv…. En vorteh hinner snabbt upp en skammad räv och har inga problem att avsluta den på egen hand. Själv tänker jag definitivt träna min kommande (föds om 2 veckor, håller tummarna) på rävspår av just den anledningen. Den linjen har för övrigt stort rovviltintresse, eller som uppfödaren skriver om tiken:
    ”Skarp på rovvilt”

    • Tack för det Leif! Ja, det ska bli intressant att se hur han blir. Kul att du också är på gång med en vorsteh! Ska bli spännande att läsa hur han eller hon blir med de skarpa generna … =)

      • Eftersom tyskan är tik så har vi anmält intresse på en tik till. Och du lär få läsa en del om henne, om allt går bra vill säga. Det kan ju hända saker på vägen, men vi var i all fall andra familjen som anmälde intresse för valp när vi fick nys om parningen.

Kommentera

