Hagel är nu i lågstadiet

Kolla så fint han springer, katten bland hermelinerna!

Kolla så fint han springer, katten bland hermelinerna!

Min plan är att Hagel ska bli en superbra jakthund, men också draghund. När det gäller dragbiten har jag tränat ”förskole-övningar” ett par enstaka gånger. Jag har gått iväg med honom i koppel längs en väg, vänt om efter ett par hundra meter och selat på honom. Sedan har jag satt kopplet längst bak på selen, fått ögonkontakt med honom och sagt ” ja, ja” i peppande ton. Sedan har jag sprungit hemåt och berömt massor när han sprungit framför mig och dragit. Det har gått bra, men jag borde nog ha tränat några gånger extra innan han fick flytta upp till nästa nivå – lågstadiet.

Hagel fick springa bredvid Flinga.

Hagel fick springa bredvid Flinga.

Häromdagen selade jag på fem siberian huskytjejer. Jag tog tjejerna för att få en mer behärskad övning både vad gäller fart och ljudnivå. Jag satte in dem i en lina för sexspann, vilket gjorde att det blev en plats ”över” längst bak till Hagel. Han skulle få hoppa in efter en stund.

Så åkte vi iväg. Hagel sprang lös och var bara i vägen för tikarna längst fram. Så jag ropade in honom och visade tydligt med handtecken att nu fick han hålla sig bakom mig på släden. Då gick det bättre.

Efter en stund stannade jag och placerade in honom i spannet. Först satte jag även fast den korta linan som går till halsbandet, den så kallade nacklinan. Den är till för att hundarna ska hålla sig nära mitten av stamlinan så att det blir effektivt drag och att de inte springer ut mot sidorna och ramlar när de trampar igenom i djupsnön bredvid spåret.

Men när jag satte igång spannet såg han inte ut att trivas, han såg så tvingad ut. Inte bra upplevelse första gången. Så jag stannade igen och kopplade loss den så han fick springa lös framtill och välja fart mer själv. Nu blev det förstås mer trassligt eftersom han skulle vända och kolla vart jag gick när jag gick bakom släden. Men efter ett tag kom vi oss iväg och han sprang sååå bra. Puh!

Men då och då sackade han i linan, det verkade vara av osäkerhet över vad han riktigt skulle göra. Det är där jag tror att fler pass i ”förskolan” hade varit bra – ett sätt att göra honom tryggare. Men jag berömde allt vad jag kunde när han vågade springa ordentligt och dra.

Ett par gånger kopplade jag loss honom igen så han fick springa helt lös bakom mig eller vid sidan av släden, så han inte skulle bli helt slut på sin premiärtur. Gick fint, vi körde en runda på cirka 40 minuter.

När vi kom hem var han pigg och glad, men sedan vi kom in har han varit väääldigt nöjd i sin bädd under trappen! =)

Här springer han lös bredvid släden.

Här springer han lös bredvid släden.

8 thoughts on “Hagel är nu i lågstadiet

    • Ja, jag hoppas det! Vi har varit ut en sväng med cyklarna också och då fick dottern köra först med två sibbar, och jag efter med Hagel. Då var det bra drag! =)

  1. Intressant!
    Har ingen aning om hur det funkar med drag, tänker (om vi får snö) att träna lite drag med min kommande vorsteh (vilka planer jag har, hon är ju inte ens född ännu). Men inget avancerat, bara jag på ett par skidor bakom henne. För det är väl inte så avancerat hoppas jag?

    • Klart du ska köra drag! Och när det är barmark kan du köra cykel eller kickbike. Kolla in http://www.kickbike.se! Finns tävlingar i sånt! Nej så himla avancerat är det inte. Men jag tycker att man ska göra skillnad. I koppel och halsband drar man inte. Men i sele är det full fart och inga begräsningar – typ! Så träna korta 100 meterslopp mot något kul, som familjemedlem, boll, matskål i sele och springa bakom. Sedan införa cykel eller skidor successivt.

      • Fötydligande: som sagt i halsband och koppel drar man ej. Men i sele drar man. Och drar man inte, utan bara lallar på i selen, tar man av selen för att inte lära dem att strosa i den. Då går man tillbaka till 100 meters övningarna =) Har en plan om att vara med i en kickbike- eller cykelklass med Hagel på nästa barmarks-SM. Vi kanske syns där nån gång? =)

    • Jo det känns så Majsan – att det är liksom tidseffektivt att träna kondisen på det här viset. När jag ändå ska ut med sibbarna så är det lika bra att han får hänga med så jag inte behöver gå/köra en extra sväng efteråt.

Kommentera

