Nu får ni hjälpa mig!

Massor av älgspår såg jag. Finns de här på sommaren med?

Massor av älgspår såg jag. Finns de här på sommaren med?

Ni vet att jag är ny inom det här med jakt. Så nu behöver jag er hjälp. Jag har tre frågor.

Först en fråga om älgars vanor. Är älgar trogna ett område oavsett om det är sommar eller vinter? Jag har ju nämligen nu under vårvintern sett massor av spår på ett ställe i vårt jaktområde, och jättelite spår på ett annat område. Kan jag dra slutsatser av det inför jakten i höst? Eller ändrar älgarna sitt favvo-ställe beroende på årstid?

Vad är detta för spår? Jag har sett vart det leder ...

Vad är detta för spår? Jag har sett vart det leder …

Fråga två kan vara enkel. Jag var ute och skidade i ospårad terräng. Hittade jättestora spår efter ett djur som jag tittade på länge. Funderade. De var liksom så konstigt placerade. Som hundar eller rävar går. Och större tassar än vorstehn Hagel. Inte varg väl, tänkte jag. Följde spåren ett tag och sedan blev det tydligt när djuret ”satte lite mer fart”. Då uppkom de karaktäristiska spåren som jag kände igen och jag log åt att jag blivit så lurad. Från vilket djur?

Kan ni avgöra på siluetten vad detta är för fågel?

Kan ni avgöra på siluetten vad detta är för fågel?

pippi2.jpg

Fråga tre handlar om en pippi. Jag gick min runda i skogen och hörde ett konstigt fågelljud. Jag är verkligen inte vass på fågelljud. Jag spanade. Vad sjutton var det för fågel som visslade en så där konstig trudelutt på sex-sju toner som inte ens lät helt rent? Som om en människa försökte sig på att vissla, med bristfällig tonkänsla. Till slut tror jag att jag hittade upphovsmakaren, högst upp i ett träd. Jag fotade den på långt håll, med ovanstående resultat. Kan ni av dessa bilder säga vad det var?

10 thoughts on “Nu får ni hjälpa mig!

  1. 1: Tror det är svårt att dra slutsatser av var älgarna är nu och sen under jaktsäsongen, tillgången på mat styr nog mest nu.
    2: Tror att det är Jösse hares spår.
    3: inte en susning!? Orrhöna kanske….?

    • Tack Fredrik för ditt inlägg! =) Tackar för dina svar. Du hade rätt på haren, så vitt jag kunde bedöma då jag följde spåren en bit till och såg det vanliga två hål på längden och två på bredden – du fattar!? =)
      Bedömer att pippin var mindre än en orre, vill gissa på järpe – men som sagt – jag och fågelljud …

    • Vad bra! Då vet jag ett bra ställe att jaga på i höst! Fast det får bli när Tassa är trött, och vi bara sitter på pass, för på det här stället sägs det vara svårarbetat med hund …

  2. Älgarna är där mat finns. Det sade ANders Hågeryd som är ansvarig för Kronobergs älgprojekt med älgarna som de har sändare på. Våra älgar kommer senare till jaktmarken s k vinterstam. När älgjakten börjar har lite älg i området. Mina älgar har jag inte sett nu på ett tag men de lär komma nu när det börjar gro på älgfältet

    • Tack Susanne! Roligt att du ”gav dig på” fågeln också. Ska försöka spela in ljudet om jag hör den en annan gång. Det var ett ljud som jag aldrig hört förr, eller tänkt på att jag hört förr … =)

Kommentera

