Dags att lära sig klockan

Hagel spnar efter det smarriga i papptallriken som skymtar svagt där bakom.

Hagel spanar efter det smarriga i papptallriken som skymtar svagt där bakom.

Nu är det dags att införa en ny kunskap. Hagel ska lära sig klockan.

Klockan är bra att kunna när jag ska dirigera honom. Låt säga att han står för en pippi, han reser den, pippin flyger iväg och jag skjuter den. Men av någon anledning missar Hagel totalt var den landar. Då är det fiffigt att kunna ge honom några ledtrådar.

Därför behöver han lära sig ett ut-kommando. Att han ska springa rakt ut, rakt fram, till dess han hittar eller att jag ropar/visslar stopp och ger nya direktiv.

Därför behöver han också lära sig höger och vänster. Men jag tänker göra en specialare. Han får lära sig höger och vänster i slädsammanhang, det vill säga ett kommando ”i ryggen” som han lyder utan att behöva titta på mig. Men sedan när han står där ute i skogen vänd mot mig och inte vet åt vilket håll han ska då kan jag ju inte säga höger och vänster för då blir det ju egentligen tvärtom. Ni hänger med?

– Det är ju bara att tänka tvärtom då, se det från hundens synvinkel, och säga höger och peka vänster när han ska vänster, kanske ni säger, i gott sällskap av min jakttränarguru Anders Landin

Men jisses, det tror jag inte att jag fixar. Att där i ”stridens hetta” på jaktprov eller vanlig jakt att hinna tänka baklänges liksom. Nej, jag kommer att göra som jag gjort med mina lydnadshundar (Om inte någon jaktkunnig människa kan ge mig ett väldigt gott skäl till attgöra annorlunda).

När jag tränat in dirigeringen till lydnadsklasserna har jag helt enkelt lärt hunden ”där” och ”där” och visat med handen åt vilket håll han ska gå. Han har fått gå på handtecknet, på synen. Har gått jättebra. Så kör jag också med Hagel.

I tallriken finns det mumsiga saker.

I tallriken finns det mumsiga saker.

Jag gjorde de första övningarna häromdagen med papptallrikar. Tog med Hagel, lade ned papptallriken med några karameller i, och tog med honom till en punkt cirka tio meter framför tallriken. Sen kommandot ”ut” med tydliga handtecken. Han velade lite, vände halverst mot tallriken och jag berömde. Sedan satte han fart mot tallriken och fick sin belöning. Så gjorde jag några gånger, så han blev säkrare och säkrare.

Sedan var det dags att träna sidledes dirigering. Jag satte Hagel och gick ut med en tallrik åt höger, cirka tre meter, och en åt vänster från honom, cirka tre meter. Godisar i båda. Sedan ställde jag mig ett par meter framför honom. Sträckte ut höger arm, och sa i peppande ton”där” och då drog han till höger och fick sin belöning i tallriken. Sedan likadant åt vänster.

Min guru Anders Landin gör den här övningen med dummies. Visst, men det kommer jag att lägga in sen. Jag vill inte blanda in för mycket än, för ska han dessutom apportera vill jag helst att apporteringen sker klanderfritt. Och blir det strul med apporten kan jag inte börja gorma för då blir även dirigeringen ”tråkig” i Hagels ögon. Så en sak i taget.

Vad tycker ni om mitt resonemang? Funkar det? Hur skulle ni göra/hur har ni gjort?

8 thoughts on “Dags att lära sig klockan

  1. Jag har ju ingen direkt lydnadserfarenhet men tycker det låter vettigt på det sätt du gör det för att inte blanda ihop saker och ting eller blanda in för mycket moment på samma gång…
    Jag har bara tränat liiiiite lydnad med Tarro & Selene. Tarro kunde förr klass 1 men nu ”underhållstränar” vi bara lite ibland 🙂

  2. Jag gör lite likadant, använder höger, vänster vid skidåkning, lite sporadiskt dock…och pekar o säjer där när jag ska dirigera honom mot ett visst mål. Man ska göra det som funkar bäst för en själv, då är ju chansen mycket större att hunden förstår och lär sej 🙂

    • Precis Susanne, att man ska göra så som man tycker funkar bäst för en själv. Jag tror det blir för rörigt för mig att hinna tänka ”höger – fast tvärtom nu när han står vänd mot mig” … =) Vi tjejer är ju bäst på det mesta, förstås, men jag upplever att vi i något större utsträckning har problem med höger och vänster – jämfört med de flesta karlar. Eller? =D

  3. Är det inte så att dirigering är bland det svåraste att lära hundar? Jag har inte hållit på så mycket med det men har omedvetet lärt finnspetsen lite dirigering iaf. Jag har märkt vid typ korvsökövningar hemma och även i jaktskogen att jag ofta pekar med hela handen och säger ”här” för att ge en liten hint om var hon (även de andra hundarna men de är inte riktigt lika smarta) ska söka och det funkar ju faktiskt över förväntan 🙂

    Nu måste vi snart ses förresten, Edde har ofta frågat om draghundarna, Trassel, Hagel (han kände till och med igen honom…eller ja hans ras…i veckan då vi läste ”Min jakthund”), Susanne och hans kompis Leo 🙂

    Ha d bäst!

    • Jo, dirigering är inte det lättaste i alla fall! Men en viss grund brukar gå rätt bra, sen om det ska vara exakt finlir blir det svårare.
      Ja, vi måste ses! Du ska ju få testa köra barmarksvagn tänkte jag! Nu i helgen kunde du inte om jag minns rätt. Men nästa kanske?

Kommentera

