Spåra pippi med gasen i botten

Hagel med sin trut, lycklig och mallig!

Hagel med sin trut, lycklig och mallig!

I dag testade vi eftersök för första gången. Hagel fick spåra pippi.

Min plan är att vara med på eftersöksprovet i Skellefteå 6 juli. Och då vore det ju trevligt att ha tränat en del före =)

Det blev två korta spår. Jag var noga med vinden, medvind skulle jag ha så han lär sig spåra med näsan i backen och inte söka med näsan högre upp i luften. Jag gick ut en kort bit i skogen (så långa spår blir det ju inte än då de snöfria fläckarna inte är så stora) och drog en trut efter mig som jag fått av Hagels uppfödare.

På första spåret fick Hagel se när jag och truten gick iväg.

På första spåret fick Hagel se när jag och truten gick iväg.

Innan jag gick ut hade jag knutit fast Hagel och visat honom truten. Sedan fick han se när jag gick iväg och pipa bäst han ville. En bra lagom synretning kunde han gott få som hjälp första gången.

Här och var satte jag snitslar efter spåret så jag skulle känna mig säker att han var på rätt väg. När jag kom tillbaka satt jag med Hagel en stund, men när jag märkte att han verkade börja tänka på annat än spåret tyckte jag att det var dags att sätta igång. Så jag satte på honom en sele och vi drog iväg.

Bra drag i linan! =)

Bra drag i linan! =)

Inte hade jag behövt vara orolig, Hagel visste precis vart han var på väg! Lite virrigt förstås här och var, men när han fick upp spåret igen var det ingen tvekan, gasen i botten fram till pippin. Väl framme gjorde han sedan ärevarv på ärevarv med den sladdriga truten. Att det kan vara så kul!? Men man får vara tacksam för hans jaktintresse.

Nästa spår gjorde jag utan att han fick se. Lite längre blev det. Och det fick ligga i ca 20 minuter.

Jag undrade om han utan den tidigare synretningen skulle förstå vad han skulle göra. Svaret var ja. Inga problem. Jag drog på honom selen, och sedan började han sniffa direkt och fann spåret. Sedan bar det av med gasen i botten igen. Lite virrigt igen på några ställen, men vadå, det är första gången. Jag var imponerad över hur målmedveten han var, det var så tydligt att han visste precis vart han var på väg – till den sladdriga pippin!

Jag knöt fast pippin i en stubbe ifall andra djur ville dra iväg med den ...

Jag knöt fast pippin i en stubbe ifall andra djur ville dra iväg med den …

När han hittade den fick han springa runt och vara mallig ett tag. Sedan kallade jag in honom, jag fick låta ganska barsk innan han bestämde sig för att matte bestämmer väl då. Han gjorde en snygg avlämning, fick godis, och en stund senare fick han pippin igen. Efter det en ny avlämning, godis och sedan pippin igen. Men tredje gången blev det avlämning och jag behöll pippin. Jag gör på det här sättet för att lära honom att inte vara egennyttig med viltet. Jag lånar det några gånger, och han får tillbaka det. Men till slut är det jag som är herre på täppan liksom.

Nu ska vi träna vidare med längre spår och längre tider. Sedan ska vi även träna på att det står en person, vanligtvis en man antar jag, och studerar hur hunden tar pippin – för så kommer det att bli när vi gör eftersöksprov.

Vad har ni för erfarenheter av eftersökprov och olika sorters viltspår? Har ni gjort som jag eller på annat sätt?

Jisses, det här var ju småjobbigt! Hagel gäspar stort efter all anspänning.

Jisses, det här var ju småjobbigt! Hagel gäspar stort efter all anspänning.

7 thoughts on “Spåra pippi med gasen i botten

  1. Hej, tipset jag har är att vovvarna snabbt börjar gasa. Träna mycket spår separat (samma upplägg som bruks) och kör inte alltid släpspår med vilt. Jag har även gått över till spårhalsband oxå för att kontrollera hastigheten.
    Apport tränar jag separat (tex. bära 150 m och gå fot vid sidan = återgången på eftersöksprovet) och ibland lägger jag ihop det, men inte alltid.

    • Hej Jaana, jättetack för dina tips! Kör du endast människospår för att dämpa entusiasmen en smula, eller? Och återgången … måste de alltså gå fot? Har hört om folk som springer tillbaka med vovven någonstans intill sig när de hittat fågeln. Men man ska alltså helst gå fot? Bäst att öva på det i så fall … Fot kan han. Men inte sååå gärna med en fågel i munnen – då vill han ha lite mer lattjo lajban! =)

  2. Vad duktig han är fina killen! 🙂 Klart man får lov att vara lite smått virrig när det är första gången. Vi har bara tränat viltspår med älgklöv. Jag brukar göra så att jag bara tränar med klöv och inget blod för att hunden ska lära sig att gå på klövvittringen och inte blodet. Men sen när jag tränat ett tag så kan jag ta och droppa lite blod också. Det är ju inte alltid självklart att en skadad älg blöder så därför vill jag att hunden ska vara spårsäker på klöven istället för blodet 🙂

    • Det är nog smart Ingela att mest träna på klöven. Så gör jag också när jag kör med portugisiska vattenhunden eller sibbarna, har inte lagt in klöv på Hagel än. Men jag tror det är bra att lägga in blod ibland, som du gör, så det inte blir en ”chock” för hunden när det dyker upp i skarpa lägen. Fast det beror ju vad man har för hund. Många blir ju inte särskilt chockade utan mer eggade … =)

    • Tack Majsan. Jo, jag känner att jag har en del vorstehfolk som jag kan fråga om det behövs. Som nu senast har jag fått tipset att inte låta honom gasa iväg för mycket =)

  3. Tack för hälsningen!
    Tyra o de små mår bra här nu. Jag har väl temat fornnordiska namn. Förra kullen Tyr o Trym är ju det. Vilja fick ju namnet då hon var död o vi fick igång henne, ville leva = Vilja.
    Jag har redan bett de säkra valpköparna att fundera på namn. Till en tik hade de inte fastnat för något sådant namn. Tycker Saga, Idun, Freja, Elle kan vara fina…..Hane t ex Atle Frigg, Grim Loke, Puke Troll

Kommentera

