Snart Susse Norrlänning?

Träna torranläggningar, inte så kul, men nyttigt – sägs det.

Träna torranläggningar, inte så kul, men nyttigt – sägs det.

Kollade in Jocke Smålännings hemsida. Han som är ett riktigt skytteproffs och ofta har uppvisningar i trickskytte.

Jag läste att för drygt 15 år sedan gjorde han 400 torranläggningar per dag. Han stod med en oladdad hagelbössa och drog upp den i skjutställning med kolven mot kinden 400 gånger per dag!

”En bra träningsmetod som du helst ska hålla på med hela året. Tråkigt men bra”, skriver han.

Funderar på det där. 400 gånger lyfter han en bössa som väger cirka tre kilo. Det blir 1,2 ton!

Jag funderar också på att ta efter tipset. Men jag tror inte att jag börjar med 400 gånger. Orkar nog inte ens det. Vad sägs om 50 gånger? Och sen öka till 100 … Men kul är det nog inte.

Motivera mig gärna! Berätta hur stor nytta jag har av det. Tror ni att jag någonsin kan kalla mig Susse Norrlänning?

7 thoughts on “Snart Susse Norrlänning?

  1. Bästa motivationen måste väl vara att träningen kommer att leda till bättre och roligare samarbete med vorstehn!
    Känner att jag själv borde ta itu med något liknande. Tränar själv kulskyttet ordentligt (100+ skott / vecka) men det som har med hagelskytte att göra har legat i träda lite väl länge nu. Det som är extremt talande för detta slarveri är att jag förlikade mig med mitt kombivapen först sedan jag bestämde mig frö att min kombi var ett kulvapen med möjlighet att använda hagel vid behov.
    http://lipoptena.blogspot.se/2012/11/mina-jaktvapen-del-2_22.html

    • Tack Leif för pushningen! Jo, jag vill ju gärna träffa fågeln när vi äntligen hittar den, och Hagel har stått för den och sedan rest den. Då vore det ju himla taskigt om JAG sen bara missar …!

  2. Ha ha, oj, ja det kanske du ska satsa på om det är en sån som han du vill bli!?! Du klarar nog allt du vill! Men är det en ”smålänning” du vill bli eller ”bara” bra på att skjuta? I det senare fallet tror jag du kan nöja dig med lite färre anläggningar 🙂

    • Tack Mona! Tja, jag vet inte än om jag vill bli ”smålänning”. Men bra att på skjuta vill jag. Vill ogärna behöva skämmas – och sabba för hunden när han väl gjort sitt jobb!

  3. Kul, välkommen i gänget. Vill ju inte skriva vad vi redan skjutit upp sedan vi skottade fram banan.
    Visst är torrträna bra och ger resultat……men jag tycker det är såååååååååååå tråkigt. Roligare på skjutbanan.
    Har köpt mig en Beretta Silver Pigeon nu för detta ändamålet, väntar på licensen bara

Kommentera

